.
Vyberte stránku

Nezbytnou součástí marketingu – a byznysu vůbec (vlastně skoro všeho) – by mělo být pravidelné vyhodnocení již udělaného. V ideálním případě byste na základě těchto výsledků měli dělat rozhodnutí o dalším vývoji vaší práce. Jenže jaká je realita?

 

„Máme Google Analytics, ale nedíváme se do toho“

 

Mám-li někomu poradit s marketingem, potřebuji z něčeho vycházet. Pokud firma již pár let běží, logicky by to měly být výsledky z předchozích období. Většina firem má svůj web propojený s Google Analytics. A tím končí. Do statistik se nedívají, protože tomu nerozumí. Neví, jakou mají návštěvnost webu (pokud nějaké číslo dohledají, obvykle je to počet zobrazených stránek). Dále neví, jaký z jejich produktů se nejvíce prodává. Na čem mají největší marži. Pokud e-shop spravuje šikovnější paní, tak má rozepsáno, kolik je stála která reklama. Ale už chybí informace, jaký tato reklama měla přínos.

 

Toto je situace typická pro firmy s pár desítkami zaměstnanců. Živnostníci obvykle statistiku nemají žádnou. Chci věřit, že větší firmy s tím opravdu pracují.

 

Musíme se naučit Google Analytics?

 

Bylo by to fajn. Ale mám-li vycházet z reality, doporučuji najít jiné řešení. Takové, které bude jednoduché, přehledné a pomůže vám získat alespoň orientační náhled na dění na webu. Které vás nebude stresovat a budete ho opravdu aktivně používat. Máte-li web na WordPressu, doporučuji Jetpack (jeden z nejzákladnějších pluginů na statistiky) v kombinaci s Excelovými tabulkami.

 

Co vám řekne Jetpack?

 

V grafu uvidíte počet zobrazených stránek zobrazených v konkrétní den. Po rozkliknutí zjistíte, o jaké přesně stránky se jednalo. Můžete zjistit, odkud vaši návštěvníci přicházejí a na jaké odkazy klikají. Máte možnost zobrazit si návštěvy ve dnech, měsících či letech. Máte-li depresi z momentálních výsledků svého podnikání, zkuste si zobrazit návštěvnost v měsících. Mne pohled na vytrvale stoupající křivku vždy potěší 🙂 Můžete se podívat, jaký z vašich článků byl nejčastěji zobrazovaný a ten použít pro marketingové účely – třeba k placené propagaci na Facebooku.

 

Excel – mocný to nástroj

 

Excel dělá fajn tabulky. Pokud si uděláte čas na založení potřebných tabulek a budete do nich průběžně doplňovat patřičné údaje, zvýšíte si zisk. Slibuju. Na co můžete Excel používat?

  • jako první si založte tabulku příjmů (cokoli vyděláte, zapište). Údaje z tabulky velice lehce přetvoříte na pracovní výkaz, který přiložíte k faktuře (já to tak dělám). Dále si můžete třeba tabulku převézt na graf – ihned uvidíte, který klient vám přináší nejvíce peněz.
  • hned potom tabulku na výdaje. Takhle třeba zjistíte, že na reklamu na Facebooku jste v minulém roce utratily 5 000 Kč (ano, po těch pár stovkách na podporu vašich článků. Neříkám, že je to špatná investice. Ale když to číslo máte před sebou, rozhodujete se na základě faktů a nejste pod vlivem jejich reklamy.
  • další užitečné informace jsou o vašich příznivcích. Každý týden si zapište počet odběratelů newsletteru, fanoušků na Facebooku nebo followerů na Instagramu.

 

Co se všemi těmi čísly?

 

Pokud již do tabulek zapisujete delší dobu, můžete si s daty trochu pohrát. Porovnávat, vyhodnocovat, vytvářet grafy. Jak to může vypadat?

  • během posledních 6 měsíců se vám snížil poměr návštěv z Facebooku (kde platíte za reklamu) a zvýšila návštěvnost z vyhledávačů? Paráda. Zřejmě píšete delší dobu kvalitní články, Google vás vzal na vědomí a považuje vás za kvalitní a relevantní zdroj informací (toho se snažíme dosáhnout).
  • máte klienta, kde se vám nějak nepodařilo zvednout hodinovou sazbu a ten vás vytrvale nutí jezdit na osobní schůzky? Není na čase změnit situaci?
  • k odběru newsletteru se vám hlásí 3 lidi měsíčně? Co s tím? Nabízíte jim něco jako dárek za přihlášení?
  • Poslední rok máte všechny měsíce téměř stejný příjem? Bez ohledu na sezónu, počet klientů, nemoc? Možná jste narazily na „příjmový strop“ a musíte najít způsob, jak toto prorazit. Každopádně má smysl se nad tím vážně zamyslet.

 

A co dál?

 

Pokud si chcete najmout externí pomoc na marketing, tyto tabulky mu ukažte. Pohled na ta rozzářená očička za těch pár desítek minut měsíčně strávených zapisováním čísel určitě stojí.

 

Milujete svůj byznys?

 

Svoboda, seberalizace, možnost ovlivnit svět, zároveň mít dost času na děti?

Nebo spíš chaos, dřina, vyčerpání a nespokojení zákazníci?

 

Děkuji! Vážím si vaší důvěry, budu makat na tom, aby mé kontakty byly fakt přínosné!