Testování webů je činnost, která je nesmírně užitečná, přínosná a neskutečně zvyšuje kvalitu webu nebo e-shopu. Obvykle se u malých projektů nedělá. Cože? Proč? Inu, protože to stojí peníze a klienti se většinou snaží platit jen za to nezbytné. Děláme-li webík za 4 000 Kč, testování se bohužel do rozpočtu nevejde (stejně jako profi fotky, copywriting nebo logo).

Ve velkých agenturách (těch dobrých) testování berou smrtelně vážně, mají na to celou řadu sofistikovaných zařízení, měří třeba pohyb očí po monitoru. Do této fáze jsem se zatím nedostala. Jak tedy probíhá testování v našich podmínkách?

 

Testujeme původní web nebo e-shop

 

Představte si klasickou situaci. Ve firmě před 10 lety svépomocí zřídili e-shop. E-shop fungoval, postupně se s tím naučili pracovat, přirostl jim k srdci. Udělali tam spoustu práce, na kterou jsou hrdí. Jenomže doba se mění, firma roste a web zastarává. Majitelé firmy to vidí, tak si objednají celkové předělání webu. Já vidím, že je špatně logo, barvy, fotky, texty, technické řešení a rozložení menu. Zároveň je mi jasné, že je to jejich vlastní tvorba, tak se snažím postupovat citlivě. Ale pořád je to jen můj názor proti tomu jejich.

Vidí-li předtím web 10 nezaujatých testerů, kteří dostanou naprosto konkrétní otázky a nemusí se bát, že necitlivým přístupem přijdou o zákazníka, celé jednání se přesunuje z osobní a emoční roviny do té objektivní a profesionální. Budu-li mít před sebou výsledky prokazující, že 9/10 testerů nechápe smysl loga a 8/10 nemůže přečíst to zelenkavé písmo v menu, získali jsme pevné a stabilní základy pro naši práci.

 

Testujeme nový web

 

I když udělám absolutní maximum pro to, aby byl nový web bezvadný, i zde je místo pro testování. Co se testuje u nového webu? Potřebujeme vidět, jak web funguje v různých prohlížečích, na různých monitorech. Zda je dobře čitelný, logický a srozumitelný. Jestli správně fungují všechny linky, nechybí zásadní informace nebo se nevloudila nějaká ta chybka. V tomto případě obvykle testování neprovádí skupinka 10 náhodně vybraných testerů, ale 3 neskutečně pečlivé vysokoškolsky vzdělané dámy.

 

Máte specifický sortiment?

 

Prodáváte oblečky pro bárbíny, papuče pro seniory nebo snad něco opravdu cool pro puberťáky? Teď mě nenapadá, co by mohlo být pro puberťáky, ale každopádně nic není problém. Sestavím vám skupinku 10 lidí, která bude co nejvíce kopírovat právě vaši cílovou skupinu. Mám testery ve věku 15 – 65 let, kteří budou vašemu webu věnovat maximální pozornost a je-li tam špatně 1 tečka, určitě na to přijdou.

 

 

Věříte, že podnikání žen může zlepšit svět?

Já ano. Průběžně zaznamenávám svou cestu a zkušenosti z podnikání, marketingu a webdesignu. Žádná plytká teorie, testováno vlastním životem.

Děkuji za přihlášení