Hromadná rozesílka emailů bývá označována za nejefektivnější a nejlevnější marketingový nástroj. Dá se tak informovat o vývoji ve firmě, akcích, slevách, inspirovat, radit, upozorňovat na nové články… Takže jak se to dělá?

  • Vytvoříte si databázi kontaktů

Tyto kontakty si musíte postupně nasbírat – od vašich dosavadních zákazníků z eshopu, z formuláře na webu, z kamenné prodejny, veletrhů…. V souvislosti se sběrem emailů často narazíte na spojení „nabídněte něco hodnotného na výměnu“ – ano, kdykoli jste požádali o ebook zdarma, video zdarma, zasílání novinek, přihlásili jste se do členské sekce… měnili jste svůj email za „hodnotný obsah“ a dostali se do něčí databáze.

  • Vyberete vhodný nástroj na hromadné rozesílání

Proč nástroj? Aby emailing nesl nějaké výsledky, musí splňovat několik podmínek – příjemce emailu musí mít možnost odhlásit se z databáze, emaily se musí posílat postupně v dávkách (jinak je zablokují antispamové filtry), vy potřebujete statistiky otevíratelnosti, prokliknutí na stránky… Možností je mnoho. Mezi nejznámější patří www.smartemailing.cz (cena do 500 kontaktů 2.000 Kč ročně, skvělá zákaznická podpora, vhodné pro začátečníky). Vládnete-li angličtinou a máte do 2 000 kontaktů, zkuste www.mailchimp.com (do 2 000 kontaktů zdarma, lepší práce se šablonami, vychytanější statistiky).

  • Sepíšete PLÁN

Rozhodnete se, CO, JAK ČASTO a JAKOU FORMOU budete posílat. Tato úvaha by měla být součástí marketingového plánu, při přemýšlení berte v úvahu celkovou formu komunikace firmy, jednotnou grafiku (grafika šablony emailu by měla korespondovat s grafikou webu). Ideální frekvence se uvádí jako jednou týdně. Nezahlcujete a zákazník na vás nezapomene.

  • Uděláte to

Připravíte si text, šablonu, nahrajete databázi, zvolíte čas odeslání a stisknete čudlík.

  • Zhodnotíte výsledek

Tak po dvou dnech se podíváte na statistiky, kolik lidí email otevřelo, kolik prokliklo, znovu pročtete text a zkusíte zjistit, co by šlo příště udělat lépe. Pokročilejší můžou vytvořit segment kontaktů, které email neotevřeli a poslat jim tentýž email ještě jednou.

 

A v čem je problém?

Nu – jelikož je emailing tak skvělý, přínosný a propagovaný marketingový nástroj, je také hojně používaný. Emaily končí v lepším případě v hromadné poště, v horším ve spamu. U řady lidí vyvolávají negativní reakce. Seznam občas zablokuje celou várku a pošle ji rovnou do spamu. Na jedno období dokonce zablokoval MailChimp úplně.

 

Takže co s tím?

Já osobně doporučuji využívat, ale dát si práci s budováním kvalitní databáze. Tedy mít v ní jen takové kontakty, které o vaše novinky skutečně stojí. A soustředit se na tvorbu obsahu (je-li alespoň malinko vtipný, máte velké plus).

 

O celé problematice je na internetu nekonečně mnoho materiálu, u mne si můžete půjčit knížku „Miliónový email“ od Davida Kirše (majitel smartemailingu).

 

Věříte, že podnikání žen může zlepšit svět?

Já ano. Průběžně zaznamenávám svou cestu a zkušenosti z podnikání, marketingu a webdesignu. Žádná plytká teorie, testováno vlastním životem.

Děkuji za přihlášení