Jsem vášnivý čtenář. Taky mě opravdu hodně baví moje práce. Zároveň jsem zvyklá dost přemýšlet (tedy hlavně ve smyslu: „má tato práce smysl? Opravdu je efektivní to dělat? Nedá se to zjednodušit?“). A proč vám to píšu? Kombinace výše uvedeného mne dovedla k několika zásadním myšlenkám, které vám (i mně) můžou ušetřit peníze a výrazně vás posunout ve vašem byznysu.

Jelikož dělám online marketing, logicky jsem přečetla spousty knih a článků o marketingu, internetové reklamě a absolvovala nějaké ty kurzy a školení. A k čemu jsem došla?

 

Nic z těchto způsobů propagace není vhodné pro malé podnikatele

 

Viděli jste někdy učebnici marketingu? Najdete tam proklatě dlouhé vzorečky. V realitě malé firmy nezvládají sledovat ani základní ukazatele. Neví, který produkt jim přináší největší zisk. Jakou mají návštěvnost stránek. Odkud se berou jejich zákazníci. Nepotřebují zavádět procesy pro vyjasnění kompetencí mezi obchodním a marketingovým oddělením. Nepotřebují specialisty na reklamu na FB. Budování brandu pro Škodovku a truhláře bude probíhat naprosto jiným způsobem. Dávání peněz na reklamu Googlu je pro překladatelku naprostý nesmysl. Programování stránek na míru pro začínající e-shop už není nesmysl, ale blbost.

Překvapivě Google nikde nenapíše, že když máte měsíčně na reklamu 5 000 Kč (pro živnostníky docela pecka, že?), tak mu je nemáte posílat. Určitě jste si všimli jejich reklamy, kde nabízejí k vyzkoušení voucher na reklamu v hodnotě 1 000 Kč jako startovací dárek. To mi přišlo jako opravdu skvělé a u svých klientů jsem to využila. U všech dohromady byl přínos tvrdá nula.

A co placená reklama na FB? Všichni píšou, jak je to užitečné, že? Když jsem zavrhla Google, tak jsem logicky začala investovat do šíření článků na FB. Každý měsíc jsem uvolnila 1 000 Kč na propagaci. Nastudovala jsem si opravdu důkladně vše možné o FB reklamě a pustila se do toho. Velice pečlivě jsem si nastavila příjemce propagovaných článků (všichni experti píší, jak firmy přicházejí o sta tisíce tím, že si toto špatně nastaví). A výsledek? Velký dosah, návštěvnost na stránkách pravidelně dramaticky vyskočila. Telefon zvonil. přicházely maily s dotazy. A kolik mi to přineslo platících klientů? Opět tvrdá nula. Návštěvníci stránek si přečetli jeden propagovaný článek a odešli. Volající se „chtěli jen na něco zeptat“ a „trošičku poradit“ – tedy bez úmyslu zaplatit.

Takže jsem na základě zkušeností zavrhla AdWords (reklamy Googlu), Sklik (reklamy Seznamu), propagaci na Facebooku. Máme tedy rezignovat na marketing? Vůbec ne. Jenom si musíme uvědomit, že hrajeme jinou hru a na jiném písečku, než velké firmy, pro které je (logicky) určena většina rad specialistů a expertů.

 

Jak propagovat malou firmu s minimem prostředků na propagaci?

 

Nu – strategicky a chytře. Konkrétní kroky v dalším článku za týden, těšte se 🙂

Věříte, že podnikání žen může zlepšit svět?

Já ano. Průběžně zaznamenávám svou cestu a zkušenosti z podnikání, marketingu a webdesignu. Žádná plytká teorie, testováno vlastním životem.

Děkuji za přihlášení