A nemyslím hranice ve smyslu limitů (ty samozřejmě stále posunujeme), ale hranice jako vymezení se vůči ostatním. Pokud podnikáte, je to pro vás TA dovednost, která může rozhodovat, zda budete svůj byznys milovat nebo nenávidět (a je úplně jedno, co je podstatou vašeho podnikání).

 

Jak poznáte špatně nastavené hranice

 

Tak schválně – očekávají vaši klienti, že budete odpovídat na e-maily o víkendech nebo v noci? Volají vám v neděli dopoledne? Přicházejí pozdě na schůzky? Musíte urgovat potřebné podklady? Platí po termínu? Znovu a znovu předěláváte danou práci, i když je jasné, že klient dané problematice absolutně nerozumí a jeho požadavky jsou na škodu? Chtějí zákazníci poštovné zdarma nebo nepřebírají dobírky? Předpokládají, že pracujete zdarma?

 

Jestli vás ***ou vaši klienti, je to vaše chyba

 

Jako u všeho ostatního, je dobré přiznat si svou zodpovědnost. Je jasné, že nemůžete vychovávat zbytek republiky. Ale určitě si můžete vybrat, pro koho budete pracovat a za jakých podmínek.

 

Jak nastavit hranice

 

  1. úpravou ceny – tedy jejím zvýšením. Je-li vaše cena příliš nízká, budete přitahovat nízkopříjmovou část obyvatelstva, které nerespektuje svůj čas a nebude ani ten váš.
  2. VIP cenou – sepište si, jaké chování vás obtěžuje, a zkuste vyčíslit částku, za kterou byste si již takto obtěžovat nechala a přišlo by vám to jako dobrý obchod. Pokud za žádnou cenu nechcete zvedat klientům telefon v neděli, nastavte tuto cenu do absurdní výše, kterou nikdo nezaplatí (možná budete překvapené, jakou hodnotu má pro lidi vaše práce).
  3. cílovou skupinou – jedním z marketingových kroků je popsání ideálních klientů. Když si to napíšete a budete mít na paměti (ještě lépe před očima), nestane se vám, že přijmete zakázku od člověka, se kterým nechcete mít nic společného a vlastně mu ani pořádně neumíte pomoct. Nebo prostě nechcete (ano, i to je dostatečný důvod).
  4. obchodními podmínkami – váš byznys, vaše pravidla. Opravdu není nutné sloužit všem.
  5. pravidelnou revizí klientů – udělejte si pravidelně čas na zhodnocení přínosu klientů pro váš byznys. Mně opět skvěle posloužil Excel, ale klidně si vezměte pastelky a namalujte obraz. Dokud jsem to neudělala, nějak mi unikalo, že jeden z mých klientů má nízkou hodinovou sazbu (známý) a zároveň mi bere nejvíce energie. Můžete hádat, co jsem udělala pak 🙂
  6. designem webu – web je mocný nástroj. Jednak na něm budete mít Ceník a Obchodní podmínky. Zároveň jasně komunikujete výběrem barev, fontem, stylem psaní, fotkami. Tady platí, že podobné přitahuje podobné. Jste-li něžná pomáhající a otevřená duše, udělejte si web tak, aby odradil násilníky, alkoholiky a magory (klidně růžový, se zdobným fontem a jednorožci); jestli chcete své dny trávit na poradách v korporacích, zvolte střízlivý styl, vyfoťte se v kostýmku, vyberte reference od korporací.

 

Hranice v soukromém životě

 

Ano, i tady potřebujete umět nastavovat hranice. Vymezit si svůj prostor vůči těm nejbližším je obvykle mnohem složitější. Pokud podnikáte (a nedej bože z domova a po mateřské), jednou z výzev je vysvětlení partnerovi, že už nejste na mateřské, dokonce ani žena v domácnosti, a že podnikání není koníček, kterému se můžete věnovat v době, kdy vyřešíte vše ostatní. Pokud se vám toto povedlo, napište mi prosím postup.

 

 

Věříte, že podnikání žen může zlepšit svět?

Já ano. Průběžně zaznamenávám svou cestu a zkušenosti z podnikání, marketingu a webdesignu. Žádná plytká teorie, testováno vlastním životem.

Děkuji za přihlášení