V minulém článku Mé marketingové prozření jsem popsala postupy, které pro propagaci malých firem nefungují. Co tedy dělat, když jste začínající podnikatel, rozpočet máte menší (nebo nulový) a opravdu chcete propagovat svou práci?

 

Udělejte si plán

 

Ano, zní to jako pětiletka. Pětiletky jsou dobré. Napište si, kam chcete za pět let dojít. Pět let je v podnikání dlouhá doba, klidně se odvažte. Tím jste si určili směr. Potom se vraťte zpět a naplánujte si realistický roční cíl. Ten už by pro vás měl byl představitelný (může být reálné zdvojnásobit během roku příjem).

 

Identifikujte své mentální bloky

 

Vím, že to nezní jako marketing. Ale je. Podívejte se na svůj pětiletý cíl a začněte si zapisovat, PROČ toho nemůžete dosáhnout. Nejde to ve vašem oboru? V místě bydliště? Nemáte dostatečný kapitál? Vzdělání? Odvahu? Know how? Podporu rodiny? Čas? Jen pište…

 

Odstraňte své mentální bloky

 

Tedy lépe řečeno – začněte pracovat na jejich odstranění. Toto je celoživotní proces. Zkuste si sednout s někým, komu se něco podobného již povedlo a proberte to s ním. Dejte si na to dostatek času. Postupujte bod po bodu a zkuste si svá tvrzení vyvrátit. Nedá se uspět ve vašem oboru? Zkuste zapátrat na síti – určitě najdete někoho, komu se to již povedlo. Špatné místo? Jsem si jistá, že v okolí 20 km od vašeho domu žije někdo, kdo to zvládl. Nedostatečný kapitál do začátku není nevýhoda, ale výhoda (jako začínající podnikatel budete dělat chyby, čím méně budete mít k dispozici peněz, tím ty chyby budou levnější…).

 

Zařiďte si svůj web

 

Když už víte, co chcete a že vám v tom nic nebrání, můžeme přejít k praktickým krokům – webová prezentace. Pro začátek se soustřeďte na obsah svého sdělení a nenechte se utopit ve svém perfektcionismu. Klidně si první stránku udělejte zdarma ve Webnode. Je to jednoduché řešení zdarma, které vám pomůže utřídit si myšlenky. Časem můžete přejít na WordPress, který je profesionálnější a má nesrovnatelně více funkcí a možností než Webnode. Máte-li jakékoli peníze, investujte do profesionálního fotografa a nechte si udělat pořádné fotky (a to jak ze své práce, tak profilovou). Naopak tvorbu loga a vizitek můžete klidně o rok či dva odložit.

 

Určete cenu své práce

 

HU! Stáhl se vám teď žaludek? Nedivím se. Určení ceny je klíčovou záležitostí. Správně nastavenou cenou si vybíráte svou klientelu. Opravdu není nutné, aby vaše služba byla dostupná úplně všem. Cena by měla odrážet hodnotu vaší práce. Jestli začínáte, dejte cenu nižší a připravte se na její postupné zvyšování (tedy sebe i klienty). Máte-li vystudovanou vysokou školu v oboru a 10 let praxe jako zaměstnanec, tak už rozhodně nejste začátečník a cena by měla odrážet vaše zkušenosti a hodnotu. Abyste dobře určili cenu, musíte znát přesně svou klientelu. Chcete-li poskytovat opravdu kvalitní službu, cílovým trhem nemůže být nízkopříjmová skupina (logicky – pokud si tato skupina ve všech oblastech života volí levné řešení, ani u vaší služby neudělá výjimku. Raději si vybere lacinou variantu před tou kvalitní).

 

Pište blog

 

Blog je výborný způsob, jak dostat informace o své práci ke své cílové skupině. Nic to nestojí. Já často ve svém vlastním blogu hledám informace o něčem, čemu jsem se věnovala před rokem. Z počátku nepočítejte s velkou návštěvností. Ale pište pravidelně dál. Když bude mít někdo zájem o vaši práci, zaručeně si pár článků přečte. Pokud se mu bude líbit styl vaší práce a uvažování, získáte klienta, se kterým si budete dobře rozumět a pracovat s ním bude radost. Jestli vás nebaví psaní, můžete používat fotografie (ideální pro umělecké profese).

 

Svou práci sdílejte na Facebooku

 

Na Facebooku publikujte své články z blogu, ale i cizí texty ze souvisejících oborů. Tím svým známým budete připomínat, v jakém oboru pracujete a s čím jim můžete pomoct. I když je obor vašeho podnikání momentálně nijak zvlášť nezajímá, v okamžiku, kdy oni nebo někdo z jejich známých bude potřebovat něco z vašeho oboru, okamžitě se jim vybavíte a obrátí se na vás. Zároveň využijete skutečné síly sociální sítě i když se jedná o známé známých (tedy v realitě úplně cizí lidi), díky Facebooku budou mít pocit, že se znáte dlouho a budou vám důvěřovat.

 

Rozesílejte newslettery

 

Osobně doporučuji MailChimp, kde je možné rozesílat až na 2 000 kontaktů zdarma a zároveň si můžete pěkně pohrát s designem. Rozmyslete si dobře frekvenci rozesílání a obsah newsletterů. Můžete rozesílat buď pravidelně a v obsahu shrnout svou práci za uplynulé období, nebo při nějaké příležitosti (např. pokud máte naplánovanou akci a chcete na ni pozvat lidi). Součástí můžou být i videa.

 

Točte videa

 

YouTube je celosvětově druhý nejvyužívanější vyhledávač. To znamená, že pokud je pro vás těžké se ve vašem oboru umístit v textovém vyhledávači na přední pozici, ve videích můžete být v oboru jediní, kdo videa publikuje. Videa zároveň můžete použít do produktových textů v e-shopu, jako obsah do newsletterů nebo je publikovat na Facebooku (na Facebooku publikujte přímo své video, nikoli odkaz na YouTube. FB a YouTube jsou konkurenční firmy a FB nepodporuje šíření odkazů na YouTube).

 

Zaregistrujte se na Firmy.cz

 

Toto je přínosné obzvláště pokud poskytujete lokální službu. Tento katalog se mi v praxi prokázal jako jediný užitečný. Až budu mít potřebu investovat do své propagace, bude to právě topování mé služby na Firmy.cz (pozor, teď nemluvím o další reklamě Seznamu Sklik – to je PPC reklama).

 

Buďte aktivní

 

Každý týden se zamyslete nad tím, co by mohlo rozvoj vašeho byznysu podpořit. Stačí taková drobnost, jako napsat někomu e-mail. Vymyslete to a udělejte. Pravidelně, každý týden.

 

 

Věříte, že podnikání žen může zlepšit svět?

Já ano. Průběžně zaznamenávám svou cestu a zkušenosti z podnikání, marketingu a webdesignu. Žádná plytká teorie, testováno vlastním životem.

Děkuji za přihlášení