Pracovala jsem pro řemeslníka z oboru stavebnictví a hledala oborové katalogy k jeho registraci. Při té příležitosti jsem narazila na Poptávkové servery. Nevím jak, ale léta se mi dařilo pohybovat se po internetu, aniž bych se dostala na stránky www.aaapoptavka.cz, www.epoptavka.cz či cokoli podobného.

 

Z počátku jsem myslela, že prostě vyplňuji přihlašovací formulář do dalšího katalogu. Z formuláře jsem měla opravdu dobrý pocit – všechny ty podrobnosti týkající se zaměření klientovy práce, oblasti působení, volných kapacit, možnosti přesahu do dalších oborů… A pouhé dva dny od registrace v e-mailové schránce přistála první poptávka! Já byla nadšená, klient bude též! Jenže u poptávky chyběly kontaktní údaje na poptávajícího. Ano, roční poplatek za plnou aktivaci profilu (rozuměj, za získání kontaktů na budoucí klienty) pouhých 3 000 Kč. Tedy základní sazba.

 

To trochu zchladilo mé nadšení, ovšem vím, kolik se dá ročně utratit za propagaci firmy, 3 000 Kč mi v reálu přišlo jako rozumná částka. Jenže pak zahlodal červík pochybností. Too good to be true. Tak jsem trochu zapátrala. A vyhrnulo se na mne moře negativních zkušeností s podobným typem propagace. V praxi to podle všeho vypadá tak, že si nekupujete získání relevantní zakázky, ale pouze účast v soutěži o zakázku. Na každou zakázku reagují kromě vás i desítky vašich konkurentů, zákazník si logicky vybere podle ceny.

 

Anebo taky ne? Našla jsem řadu příspěvků popisujících zkušenost z druhé strany – poptávající zadal svůj inzerát, odpovědělo třeba 30 řemeslníků, ale jen zanedbatelný počet z nich skutečně reagoval na poptávku a poslal opravdu dobře zpracovaný materiál, ze kterého poptávající získal potřebné informace. Většina odpovědí spočívala v pouhém odkazu na e-shop, stránky, telefonický kontakt… Bylo jasné, že řemeslníci již předem počítali s tím, že jejich nabídka bude jednou z mnoha a nedali si práci s kvalitním vypracováním.

 

A jaký je závěr? Tomuto konkrétnímu klientovi jsem poptávkové servery nedoporučila. Je to kovaný řemeslník a práce na počítači ho ničí. Opakované tvoření pěkných a kvalitních odpovědí na poptávku by ho stálo naprosto nepřiměřené množství času a energie. Propagujeme hlavně na Google AdWords a on si již své zákazníky pořeší při osobním kontaktu.

 

A jaké jsou vaše zkušenosti?

Věříte, že podnikání žen může zlepšit svět?

Já ano. Průběžně zaznamenávám svou cestu a zkušenosti z podnikání, marketingu a webdesignu. Žádná plytká teorie, testováno vlastním životem.

Děkuji za přihlášení