Před časem jsem potřebovala vyhledat potenciální obchodní partnery ve Švédsku. Sama švédsky neumím ani ťuk, požádala jsem tedy ve Švédsku žijící Češku, zda bych si od ní mohla koupit 2 hodiny jejího času. Její reakce mne překvapila: „nikdy svůj čas neprodávala a vlastně neví, jak by to měla udělat“.

Ehm? Svůj čas marníme, dáváme, zabíjíme, prodáváme… O prodej času se jedná vždy, když za něj očekáváme odměnu. Takže kdykoli prodáváme službu či výrobek, jedná se z velké míry o prodej našeho vlastního času. Tuto část jí tedy nevěřím. Tu druhou, že neví JAK svůj čas prodávat, už bohužel ano. Takových žen potkávám spousty. Osobně problém vidím ve dvou bodech

  1. neví, jak určit hodnotu své práce
  2. neví, jak si o peníze za svou práci říct

Jak určit hodnotu vlastní práce?

Toto je překvapivě jednoduché. Nějakým zvláštním řízením osudu jsem získala ekonomické vzdělání. A hned první hodina ekonomie v prváku odpovídala na naši otázku 🙂 Cenu určuje vztah nabídky a poptávky. Takže pokud poptávka po vaší práci přesahuje vaše možnosti ji produkovat (tedy máte víc práce, než stíháte dělat), je na místě cenu zvýšit. Prakticky je jedno, jak to s cenou vaší práce vidíte vy, sousedi, potenciální zákazníci, kolik totéž stojí u konkurence. Důležitá je jenom ta poptávka. A důrazně doporučuji ignorovat všechny chytrolíny, kteří vám budou nabízet víc práce za míň peněz. Cílem podnikání je vydělat peníze, nikoli se udřít.

A co když poptávka nedosahuje nabídky? Cenu snížit? Ale néééé 🙂 Odpovědí je změna marketingové strategie. Jestli nevíte jak na to, napište mi.

Jak si říct o peníze?

Tak tohle je velké téma. Pokud rozdáváte svou práci zadarmo (radíte, překládáte, rozdáváte marmelády, botky, oblečení…) a vaše okolí si na to zvyklo, čeká vás trochu těžší krok. Určitě dobrým krokem je zveřejnění ceníku. Ideálně na webovkách, můžete si udělat vizitky, které budete dávat potenciálním zájemcům. Ať se podívají, co vlastně nabízíte. Ceník si již najdou. Doporučuji určit si hranici, co ze své práce uděláte v rámci běžné komunikace s přáteli zdarma a co již chcete mít zaplaceno. Já zdarma poradím během řeči, odkážu na užitečné stránky nebo doporučím konkrétní software. Pokud musím sednout k počítači, jedná se o práci.

Jste prosociálně zaměření a chcete svou prací podporovat různé projekty? Vyhněte se práci zdarma, snižujete tím svou vlastní hodnotu a příjemce této práce si jí obvykle ani dostatečně neváží. Ideálním řešením je pracovat za peníze a část těchto peněz poté darovat na projekty, které jsou vašemu srdci blízké.

 

Věříte, že podnikání žen může zlepšit svět?

Já ano. Průběžně zaznamenávám svou cestu a zkušenosti z podnikání, marketingu a webdesignu. Žádná plytká teorie, testováno vlastním životem.

Děkuji za přihlášení