03/21 Čeho se vlastně bojí podnikatelky?

autor: | 9. 10. 2023 | 21

Dalo by se říct, že úspěšnou firmu vám zajistí kvalitní produkt a kvalitní marketing. Kvalitní produkt je jasný, všechny se snažíme dělat svou práci co nejlépe a klientům doručit nejvyšší možnou hodnotu. O nutnosti marketingu v dnešní době snad už nikdo nepochybuje. I zarytým odpůrcům internetu již došlo, že pokud se o jejich práci nikdo nedozví, tak si ji prostě nikdo neobjedná.

 

Jenže to nestačí. Je mi líto. A co byste k tomu všemu ještě měla dělat? Pracovat na svém mentálním nastavení. A tím nemyslím jakýkoli osobnostní rozvoj nebo meditace. Ale opravdu měnit své myšlení způsobem, který vás podpoří v podnikání. 

 

Já jsem markeťačka. A můžu vám říct, že marketing sám o sobě je opravdu jednoduchá záležitost. Stanovíte cíle, vytvoříte plán, technicky to také není žádná raketová věda, všude jsou dostupná kvanta informací (dobře, uznávám, že v tom už je pro laika trošku složitější se orientovat).

 

Marketingových plánů jsem pro klientky vytvořila celou řadu. Na konzultaci mi klientky všechno odkývají. A pak to většinou nedělají. Proč? Protože se proti nim postaví jejich výchova a celkové nastavení společnosti.

 

 

Mají strach, že se zesměšní – že si spolužáci jejich dětí budou projíždět jejich profil a dělat si z nich srandu. Že se jim budou smát jejich vlastní kolegové.

 

Mají strach z odmítnutí – že vytvoří nějaký program nebo nabídku a nikdo nezareaguje.

 

Mají strach z konkurence – že když uvidí jejich nabídku, budou si o nich myslet, že oboru nerozumí a že jsou totální zoufalci.

 

Mají strach zvednout ceny – že se budou muset dohadovat se současnými klienty, ti odejdou k někomu levnějšímu a nikdo další se neobjeví.

 

Mají strach z ponížení – že jim někdo pod jejich fotku nebo video napíše, že jsou hnusný, tlustý, blbý, starý…

 

Mají strach někomu zadat práci, které nerozumí – bojí se, že je ten dotyčný podvede, obere…

 

Mají strach dělat to, co je baví – protože jsou naučené, že práce musí být těžká dřina a musí se vydržet.

 

 

A v důsledku mají svůj marketingový plán schovaný někde doma v šuplíku. Ten článek sice napíšou, ale nepublikují. Na focení se raději ani neobjednají. A stále hledají výmluvy, proč to neudělat. Jenže potom jejich firma stojí. Rok, dva. Stále přesně stejná situace. Stále stejní klienti, stejné peníze, stejné problémy.

 

Ale to vy nechcete, že? Jste odhodlaná svou práci opravdu nakopnout, ukázat světu, co ve vás je. Vydělat slušné peníze. Získat respekt. Super! Ale než budeme dělat marketing, musíte se zbavit svého strachu. Nebo si ho alespoň přiznat, pojmenovat. Usměrnit. 

Co přesně vám brání v tom, abyste se stala veřejně známou osobností? Abyste publikovala články? Natáčela videa? Mluvila na konferencích? Rozdávala rozhovory? O vaší práci se opravdu vědělo a byla žádaná? Vysoce hodnocená? 

 

Opravdu poctivě si toto projděte, prociťte. Kde se tento strach vzal? Výchova? Nějaká pubertální nepovedená láska? Nikdo z vašeho okolí to nedělá? 

 

Zkuste si představit, že pod váš příspěvek na FB někdo napíše něco opravdu hnusnýho. Třeba že takovou blbost ještě v životě neslyšel. Jak se cítíte? Jak dlouho vám tento pocit vydrží? Co to říká o vás? A o tom člověku? Kolika podobným útokům musí čelit nějaká vaše oblíbená osobnost? A jaký to má opravdu reálný dopad na váš skutečný život?

 

Je to na internetu. Ten člověk nestojí ve vaší kuchyni a nekřičí na vás. Na ulici byste se nepoznali. A nebude ani vaším klientem. Takže – žádný. Zkažená nálada na pár hodin. 

 

A teď – to opravdu zvažte. Na jedné straně pár hodin špatného pocitu. Na straně druhé VŠECHNO. Vaše pracovní naplnění, štěstí, splněné sny, zabezpečená rodina. Ve stáří dobrý pocit z nepromarněného života. Jakou cestou se pustíte? Jdeme to světa, jo? Konec schovávání! Úplně cítím, jak se ve vás bere odvaha. To je super! A ještě dobrá zpráva, z počátku to nebude tak náročný. Nemusíte rovnou do televize!

 

 

Vymyslete si jeden konkrétní způsob, jakým budete svou práci prezentovat

 

 

Je jedno jaký. Ale musí to být pro vás jednoduché, levné. Musíte to dělat pravidelně. A musí to mít hodnotu pro lidi, ke kterým budete mluvit. 

 

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv