06/21 Budování osobního brandu

autor: | 9. 11. 2023 | 21

Včera jsem vás (doufám) přesvědčila o nutnosti mít opravdu kvalitní osobní fotografie. Ale kde se budete fotit? Co budete mít na sobě? Jak se na fotce tvářit? Jedna věc je kvalita fotek. Druhá, co přesně jimi chcete sdělit.

A tady se to bude výrazně lišit. Je jasné, že mladá umělkyně bude mít úplně jiné fotky než účetní. Ale ani účetní by neměly mít stejné fotky. Asi se shodneme, že není účetní jako účetní. Tady už záleží na osobnosti. Účetní může být společenská, ukecaná, potápěčka, pankačka. Klidně. Nebo také klidná, seriózní, tichá, uzavřená. Obě můžou odvádět skvělou práci. 

Takže co ty fotky? Co lidi od účetní očekávají? Že se jim pečlivě postará o jejich účetnictví, bude přesná, spolehlivá a zodpovědná. To by mělo být na fotkách účetní jasně vidět. Ale kromě toho z ní musí čišet její OSOBNOST.

U žen podnikajících ve službách se firemní brand kryje s jejich osobností. 

A tady opět narážíme na mentální nastavení. Většina žen (a já to dělala taky a do určité míry ještě pořád dělám) nechce být veřejně vidět. Schovávají se za svou práci, za kostýmek, používají obehraná oborová klišé. Takže v důsledku je jejich prezentace nicneříkající šedo-béžový přežvýkaný žvanec. Fuj. 

Co se potom stane? Přijdou k vám klienti, kteří se pro vás nehodí! Se kterými si nemáte co říct. Míjí se vaše vzájemná očekávání. Odkládáte schůzky, protože se s nimi vlastně nechcete potkat! Vaše e-maily jsou strojené a trvá vám dlouho je napsat. To nechcete!

Co je osobní brand

Osobní brand je o celkovém vyzařování vaší firmy. Pokud je vaše firma jeden člověk + asistentka na čtvrtinový úvazek, tak se bavíme o vaší osobní prezentaci. Není to o tom vzít vás jako komplexní osobnost a tu celou hodit do veřejného prostoru. To vůbec ne. Takže se bavíme o vás.

Napište si do deníku všechny vlastnosti, které máte. Ano, i ty nepříjemné. I ty, které se projevují pouze v některé části vašeho cyklu. Prostě všechno, co vás o sobě napadne. Alespoň dvacet. Zakroužkujte si tři zásadní, které nejsou utlumitelné nebo přehlédnutelné. Potom ty, o kterých si myslíte, že by mohly podporovat vaše podnikání. 

A teď pozor, psychologická vsuvka. S největší pravděpodobností máte celou řadu vlastností, které považujete za špatné. Ale nejsou! Jsou nedílnou součástí vaší osobnosti. Za špatné je považujete jenom proto, že vám to řekli rodiče nebo ve škole. Škola vychovává děti tak, aby po jejím obsolvování bezproblémově zapadly do systému. Protože škola je součástí systému. Jenomže jako podnikatelky právě nesmíte zapadnout! Musíte se vyčlenit z davu a ukázat se.

Tohle je důležité, takže dám příklad. Já jsem líná. To je špatné. Nebo ne? Mě to naučilo nepracovat idiotsky na věcech, které nemají smysl. Vlastně jsem si na tom postavila svou značku. Jsem díky tomu velice efektivní v práci. Když už pracuju, tak to taky má výsledky.

Jsem nepřizpůsobivá. Nesnáším šéfy, cizí systémy, nařízení, pracovní dobu. Což ze mě udělalo podnikatelku. To je taky fajn.

Nejsem pečlivá. Taky dobrý. Takže se nezasekávám na detailech a jsem produktivní. 

Vyberte si své „špatné“ vlastnosti a podrobně je prozkoumejte

Protože v nich může být váš poklad. Jsou opravdu špatné? Nejste díky ním náhodou zajímavá? Neodlišují vás od šedého davu? Můžete je využít? Zkuste si s nimi pohrát. Přijmout je. Dát jim prostor k projevení se. Věřte mi, stojí to za to. Kvalitní osobní brand totiž funguje pouze, když je opravdu autentický. Projevovat se autenticky se musíme bohužel naučit. Věk není překážka, jenom pitomá výmluva.

Barvy

Je jasné, že ke každému typu osobnosti jdou jiné barvy. Pokud jste jemná a klidná, vyberte si pro svůj brand jiné barvy, než když jste energická a rychlá. Lidi si vás nevybírají logicky, jdou po emocích. A ty v nich vyvoláte svou prezentací. Právě barvy zásadně ovlivní, jak vás lidé budou vnímat. Účetní s webem ve staro-růžové přitáhne jiný typ klientů než účetní s jasnou červenou. A to je v pořádku. Vy si potřebujete přitáhnout ty SPRÁVNÉ klienty. Jinak je práce spíš trápením, i když jste na volné noze a nemáte šéfa.

Tonalita komunikace

Nikdo neříká, že vaše texty musí být nudné, strohé, formální. Najděte svůj jazyk a ten používejte ve všech komunikačních cestách. Na blogu, v mailech, na sociálních sítích. Ať nevydáváte rozporuplné signály. Tonalita znamená například – budete používat velké Vy? Tykat na blogu? Loučit se s Děkuji nebo Díky? Používat vulgarismy? (Pokud ano, tak přiměřeně, přiměřeně).


Font

Měly byste mít vybraný jeden dobře čitelný font na běžné texty a jeden zdobnější a výraznější na nadpisy. Font by měl být v souladu s vaším brandem. Já jako webdesignérka dodávám, že je důležitější, aby byl font čitelný než krásný. A pokud možno běžně užívaný, aby jej měla většina vašich čtenárů nainstalovaný ve svém počítači. A také umět čestinu (tedy písmenka s háčkem a čárkou).


Logo

Ano, logo je součástí brandu. Dobré logo vás dokáže podržet. Jasně komunikovat. Problém je, že logo je poměrně velký náklad. Osobně doporučuji, abyste se nějakou dobu pokusila vystačit s provizorním logem a teprve, až budete mít 100% jasno ve vašem podnikání a brandu, nechala udělat logo finální. Já si nechala logo udělat předloni na jaře. Můj byznys už dostatečně prověřil, že si tuto investici zaslouží.

Hrajte si s tím

Branding je zábavná záležitost. Nemá to pevná pravidla ani postupy. Je to hodně o sebepoznávání a o odvaze autenticky prezentovat sama sebe. Do toho musí člověk dozrát. Brand není něco, co si dáte za úkol a po týdnu odškrtnete. Je to dlouhodobý proces, který odráží vás, vaši situaci, vaše zkušenosti, vaše schopnosti. Dejte tomu čas a netlačte na sebe. 

Tak, dnes to byl brand ve vnějších projevech, příště půjdeme do hloubky. 

Těšíte se?

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv