12 chyb, kvůli kterým nedosahujete svých cílů

autor: | 4. 12. 2018 | Online marketing

Blíží se rok 2019. Co vás čeká? Jak to máte vědět? Jednoduše, můžete si to naplánovat. Už teď. Ale plánujte strategicky.

 

Jaké chyby dělají podnikatelky při stanovení cílů?

 

Cíle si raději vůbec nedávají, protože nechtějí být zklamané. Pokud nemáte cíl a vizi, tak nikam nedojdete. V prosinci 2019 na tom budete plus mínus stejně, jako v prosinci 2018.

Cíle si stanovují příliš malé. Proboha proč? Malý cíl, malý výsledek. Mám zkušenost, že pokud si dám cíl vydělat 50 000 Kč, tak celkem v klidu vydělám 35 000. A to i když daný měsíc přijdou nějaké komplikace (nemoc, děti jsou nemocné, děti mají prázdniny, cesta k rodičům, něco se řeší na domě… přiznejme si, že něco mimořádného se děje pořád). Ale když si dám cíl 100 000 Kč, tak i při komplikacích zvládnu 68 000 Kč. Myslím, že mozek při velkém cíli prostě začne automaticky fungovat jinak.

O svých cílech nikomu neřeknou. Chyba. Připravíte se o sílu „veřejného závazku“ – to je veřejné prohlášení, že něčeho dosáhnete. Víte, že ostatní ví, a nechcete vypadat jako zoufalec. Tak se prostě snažíte. Zároveň čím více lidí ví o vašem záměru, tím více se sesbírá energie, která vás k tomuto cíli posunuje.

O svém cíli nepřemýšlí strategicky. Schválně – co přesně stojí mezi vámi a vaším cílem? Co vám brání v jeho dosažení? Na to si udělejte čas. Většinou to je něco, co je vcelku snadno odstranitelné. Třeba valná část lidí nikdy nezačne podnikat, protože nerozumí účetnictví. Kdyby se nad tím zamysleli a třeba se zeptali nějaké podnikatelky, jak ona řeší tento problém, tak se dozví, že je normální mít vlastní účetní, která vám tento problém spolehlivě vyřeší.

Mají strach svého cíle dosáhnout. A tohle je výživné. Pokud si příští rok vyděláte dvojnásobek, co letos. Jaký to bude mít dopad na váš život? První odpověď samozřejmě je, že pozitivní. Zkuste jít hlouběji. Jak na to bude reagovat manžel? Rodiče? Kamarádky? O kolik víc budete muset dávat do domácnosti? Budou vám závidět? Chtít si půjčit peníze? Odejdou vám klienti, protože budete příliš drahá? Pomluví vás, že práci děláte jenom pro peníze? Hm? Přemýšlejte.

Nemají aktuální cíl. Cha. Celý život sníte o velké cestě po Asii. Teď si to naplánujete a opravdu budete moct odjet. Aj! Sama? Co tam budete dělat? S kým? Co vás tam potká? Co tam budete jíst? Co děti doma? Je docela dobré pravidelně cíli zrevidovat. Jestli to, co chcete, je opravdu aktuální. Jestli o to stojíte. Někdy si myslíme, že něco chceme, ale jenom jsme přebraly cíle okolí.

Cíl je příliš vágní nebo velký. Zdvojnásobím zisk. Pěkně. První, co vám naskočí bude, že budete muset pracovat dvakrát tak tvrdě. Což samozřejmě nedáte. Cíl si rozkouskujte na menší krátké kusy. Stanovte si dílčí cíle na každé 3 měsíce, které vás k tomu velkému cíli dovedou. Pokud chcete zdvojnásobit zisk, zřejmě budete muset zdražit, věnovat se marketingu, zavést novou službu, najít si výpomoc (ať už do domácnosti nebo do firmy), naučit se novým dovednostem.

Na svém cíli pracují zcela samotné. Nesmysl! I když jste super chytrá a super schopná a super výkonná, naplánujte si, kdo vám s dosažením cíle pomůže.

Mají strach z investic. Pokud chcete udělat velký krok, a je jedno, jestli v podnikání, rodině, cestování, charitě…, musíte tento krok nejen stanovit a být ochotná na něm pracovat, ale také jej podpořit vloženou investicí. Prostě někdy je třeba zaplatit reklamu, profi fotky, konzultace, výpomoc… i když jste do nikdy předtím dělat nemusela. Každá nová úroveň podnikání vyžaduje jiný způsob chování.

Používají nevhodnou formu zobrazení cílů. Hodně se mluví o vision boardech, že? Jakýchsi „tabulích snů“. Hm, pokud jste spíš analytická minimalistka, tak deska s nalepenými obrázky z časopisů, motivačními hesly a třpytkami vám přivodí spíš nevolnost, než potřebu fakt myslet a efektivně dělat. Najděte si přesně takový způsob, který právě vás dokáže nakopnout.

Svou cestu k cíli pravidelně nesledují. Obecně odpor ke statistikám a tabulkám. Nebuďte líné a hledejte takový způsob, který vám bude sedět a opravdu denně si najdete minutku na zamyšlení nad tím, jak postupujete. Já jsem zjistila, že mi pomáhají růžové zvýrazňovače, růžové lepící papírky a opravdu perfektní diář – pokud podnikáte, zkuste se podívat na mého favorita.

Nevěříme si. Máme na mnohem víc, než si myslíme! Pojďme se dohodnout, že zkusíme zjistit, na co máme. Žádné malé cíle!

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv