fbpx

Já vím, že klasické byznysové a marketingové poradenství říká – určete si cíl na 10 let, ten rozpracujte na jednotlivé roky a držte se ho. Považuji to za nesmysl.

 

Mými klientkami jsou podnikatelky ve službách, pokud plánujete stavbu fabriky na motory do letadel nebo zřízení 200 ha farmy na chov vodních buvolů, netýká se vás. 

 

Proč je nesmysl 10letý plán

 

Představte si sama sebe z doby před 10 lety. Jaký byl váš život? Rodina? Cíle? Možnosti? Zdraví? Co všechno se od té doby změnilo? O čem ze své současné reality jste neměla ani tušení? A jakou hodnotu by měl pro vaši současnost plán, který jste udělala před 10 lety? Troufnu si říct, že žádnou.

Dnešní doba je neskutečně rychlá, všechno se mění. Pokud podnikáte, zřejmě jste poměrně úzce v kontaktu se světem technologií. A nejspíš se také hodně učíte nové věci. Vznikají nové příležitosti. Cestujete. Čtete. Do vašich životů přicházejí další lidé.

Také se vyvíjíte jako člověk. Měníte názory, hodnoty, priority. Za dva roky se můžete rozhodnout, že rodinu stěhujete na Nový Zéland, kde budete pěstovat jablka. Nebo se vdát do Brazílie. Nebo vážně sebrat veškerou odvahu, kopnout do vrtule a stát se milionářkou. Je tolik možností!!!

A to jsem ještě nezmínila změny hospodářské. Trhy se mění. Do podnikání se pouští stále více žen, které mají tendenci zaměstnávat jiné ženy. Tyto ženy potřebují podporu ve formě pomoci v domácnosti. Před 10 lety se u nás prodeji online produktů věnovalo asi 10 lidí. Dnes to zkouší i ženy na mateřské. Zřejmě stojíme před hospodářskou krizí, která bude mít dopad na strukturu trhu. Mění se nákupní zvyklosti lidí (já doufám, že k lepšímu, že začínají preferovat kvalitu před kvantitou). Mění se myšlení ostatních lidí (jsou stále více ochotni platit za poradenství a konzultace v různých oblastech života) a jsou ochotni tuto pomoc stále více ocenit částkami, které byly před 3 lety těžká sci fi.

A k tomu tady máme krizi klimatickou. Co to obnáší si umíme představit.

Vystresovala jsem vás? Fajn 😉 Takže se můžeme shodnout, že plánovat na 10 let dopředu vážně nemá smysl. Takže to vzdát a nechat se vláčet osudem? To v žádném případě!

 

Jak řídit byznys v dnešní době – 10letý plán

 

  1. Při plánování se držte toho, co víte – kolik vám bude let, kolik dětem, co to bude znamenat pro vaši rodinu, jakou asi tak máte zdravotní prognózu
  2. Kde asi tak budete žít – pokud nejste dobrodruh, tak se na druhou stranu světa neodstěhujete ani v padesáti
  3. Jaká pracovní oblast je vám blízká – celé to přemýšlení rozvolněte, nic konkrétního (ale pokud jste dosud pracovala s lidmi a vyhovovalo vám to, dá se předpokládat, že si nebudete pořizovat firmu na opravování počítačů)
  4. Jak se chcete cítit – zda chcete klid, respekt, zajištění, svobodu, luxus…
  5. Jaké jsou vaše silné a slabé stránky – život je o dost jednoduší, pokud stavíte na těch silných (já se zřejmě budu vždycky živit spíš hlavou, než nějakou piplavou ruční prací)
  6. Jaké máte sny – co celý život chcete? Cestování? Samozásobitelské hospodaření? Kreslit? Psát knihy?

A k tomu byste měly směřovat. 

 

A prakticky?

 

  1. Služby v dnešní době znamenají obvykle minimální nebo žádné vstupní investice – telefon a počítač máte stejně
  2. To znamená, že nejste na nic vázaná – můžete kdykoli přestat nebo začít dělat něco jiného
  3. Podnikání znamená, že jste absolutně svobodná – pokud se nesvážete špatně udělaným 10 letým plánem, tak můžete dělat změny v řádu hodin. Rozhodnete se, že vás daná služba vysává? Prostě ji smažete z webu a místo ní napíšete něco jiného. Chcete zdražit? Přepíšete číslo. Už vás irituje Facebook? Prostě ho přestanete používat. Je to jednoduché.

 

Základem je přijmout nejistotu a nestabilitu jako pozitivní. Já podnikání vnímám jako plovoucí otevřenou záležitost. Pravidelně si dělám takové větší zamyšlení (několikrát ročně) o byznysu. Co mi dává a nedává smysl. Jestli něco nechci změnit. Jestli chci dělat pro danou skupinu klientů. Jestli se mi třeba nezměnila struktura objednávek a má cenová nabídka dává smysl. Pokud jsem výrazně investovala, jestli by se to nemělo projevit v ceně. Jak moc mi funguje magnet na kontakty. 

Pravidelně část své práce pouštím a vytvářím si prostor pro něco nového. 

 

Ale zároveň se držím toho stabilního a jistého. Můj systém umožňuje změny dělat pozvolně, žádné velké karamboly. Klienty neměním tak, že bych najednou všem stávajícím napsala, že končím. Ale začnu své články psát na jiná témata. Upravím ceník. Ve skupině na FB začnu řešit jiné záležitosti. Tím dojde k přirozené výměně klientů. Nově začínají přicházet jiní lidé s jinou prací. Staré zakázky dobíhají postupně, takže nemám výpadek příjmů. Zároveň si teď ještě pořád držím jednoho klienta z doby, kdy jsem dělala něco úplně jiného než teď. Protože je to dobrý stabilní neproblémový kšeft (a majitel té firmy je těžký pohodář).

 

Tento systém vás uklidní. Budete v souladu s dobou i sama se sebou. Budete mít otevřené možnosti. Nestane se, že za 8 let zjistíte, že jste úplně mimo a o vaše služby není zájem. 

 

Nejistota je příležitost.

Ja možné, že v době změn budete potřebovat a chtít podporu. Třeba od nějaké byznys konzultantky. Pokud vám můj přístup dává smysl, můžete si rovnou vybrat termín. Budu se těšit.

https://marketing-svobodova.cz/sluzby/

 

 

 

Nestíháte?

 

 

 

Přihlašte se do mého online prográmku pro nestihající podnikatelky.

Aneb "Jak zvládnout 4 děti, bydlení na samotě, podnikání, Island". 

Program je 10denní, zcela zdarma.

You have Successfully Subscribed!