fbpx

Nezbytnou součástí marketingu – a byznysu vůbec (vlastně skoro všeho) – by mělo být pravidelné vyhodnocení již udělaného. V ideálním případě byste na základě těchto výsledků měli dělat rozhodnutí o dalším vývoji vaší práce. Jenže jaká je realita?

 

“Máme Google Analytics, ale nedíváme se do toho”

 

Mám-li někomu poradit s marketingem, potřebuji z něčeho vycházet. Pokud firma již pár let běží, logicky by to měly být výsledky z předchozích období. Většina firem má svůj web propojený s Google Analytics. A tím končí. Do statistik se nedívají, protože tomu nerozumí. Neví, jakou mají návštěvnost webu (pokud nějaké číslo dohledají, obvykle je to počet zobrazených stránek). Dále neví, jaký z jejich produktů se nejvíce prodává. Na čem mají největší marži. Pokud e-shop spravuje šikovnější paní, tak má rozepsáno, kolik je stála která reklama. Ale už chybí informace, jaký tato reklama měla přínos.

 

Toto je situace typická pro firmy s pár desítkami zaměstnanců. Živnostníci obvykle statistiku nemají žádnou. Chci věřit, že větší firmy s tím opravdu pracují.

 

Musíme se naučit Google Analytics?

 

Bylo by to fajn. Ale mám-li vycházet z reality, doporučuji najít jiné řešení. Takové, které bude jednoduché, přehledné a pomůže vám získat alespoň orientační náhled na dění na webu. Které vás nebude stresovat a budete ho opravdu aktivně používat. Máte-li web na WordPressu, doporučuji Jetpack (jeden z nejzákladnějších pluginů na statistiky) v kombinaci s Excelovými tabulkami.

 

Co vám řekne Jetpack?

 

V grafu uvidíte počet zobrazených stránek zobrazených v konkrétní den. Po rozkliknutí zjistíte, o jaké přesně stránky se jednalo. Můžete zjistit, odkud vaši návštěvníci přicházejí a na jaké odkazy klikají. Máte možnost zobrazit si návštěvy ve dnech, měsících či letech. Máte-li depresi z momentálních výsledků svého podnikání, zkuste si zobrazit návštěvnost v měsících. Mne pohled na vytrvale stoupající křivku vždy potěší 🙂 Můžete se podívat, jaký z vašich článků byl nejčastěji zobrazovaný a ten použít pro marketingové účely – třeba k placené propagaci na Facebooku.

 

Excel – mocný to nástroj

 

Excel dělá fajn tabulky. Pokud si uděláte čas na založení potřebných tabulek a budete do nich průběžně doplňovat patřičné údaje, zvýšíte si zisk. Slibuju. Na co můžete Excel používat?

  • jako první si založte tabulku příjmů (cokoli vyděláte, zapište). Údaje z tabulky velice lehce přetvoříte na pracovní výkaz, který přiložíte k faktuře (já to tak dělám). Dále si můžete třeba tabulku převézt na graf – ihned uvidíte, který klient vám přináší nejvíce peněz.
  • hned potom tabulku na výdaje. Takhle třeba zjistíte, že na reklamu na Facebooku jste v minulém roce utratily 5 000 Kč (ano, po těch pár stovkách na podporu vašich článků. Neříkám, že je to špatná investice. Ale když to číslo máte před sebou, rozhodujete se na základě faktů a nejste pod vlivem jejich reklamy.
  • další užitečné informace jsou o vašich příznivcích. Každý týden si zapište počet odběratelů newsletteru, fanoušků na Facebooku nebo followerů na Instagramu.

 

Co se všemi těmi čísly?

 

Pokud již do tabulek zapisujete delší dobu, můžete si s daty trochu pohrát. Porovnávat, vyhodnocovat, vytvářet grafy. Jak to může vypadat?

  • během posledních 6 měsíců se vám snížil poměr návštěv z Facebooku (kde platíte za reklamu) a zvýšila návštěvnost z vyhledávačů? Paráda. Zřejmě píšete delší dobu kvalitní články, Google vás vzal na vědomí a považuje vás za kvalitní a relevantní zdroj informací (toho se snažíme dosáhnout).
  • máte klienta, kde se vám nějak nepodařilo zvednout hodinovou sazbu a ten vás vytrvale nutí jezdit na osobní schůzky? Není na čase změnit situaci?
  • k odběru newsletteru se vám hlásí 3 lidi měsíčně? Co s tím? Nabízíte jim něco jako dárek za přihlášení?
  • Poslední rok máte všechny měsíce téměř stejný příjem? Bez ohledu na sezónu, počet klientů, nemoc? Možná jste narazily na “příjmový strop” a musíte najít způsob, jak toto prorazit. Každopádně má smysl se nad tím vážně zamyslet.

 

A co dál?

 

Pokud si chcete najmout externí pomoc na marketing, tyto tabulky mu ukažte. Pohled na ta rozzářená očička za těch pár desítek minut měsíčně strávených zapisováním čísel určitě stojí.