MailChimp byl až do letošního května ideální řešení na odesílání newsletterů. Do 2 000 kontaktů zdarma, zohledňoval GDPR, mohli jste mít zdarma libovolně Seznamů (databází kontaktů), mohli jste zdarma posílat automatizované sekvence (série e-mailů), kvanta nastavení (většinu běžný uživatel ani nepotřeboval), v placené verzi možnost napojení na sociální sítě… bylo to tak skvělé, že jsem se na jaře z MailChimpu udělala podnikatelský projekt a vytvořila návod pro užívání MailChimpu. Plán byl mířit na uživatele SmartEmailingu (který je relativně drahý) a jejich klientům nabídnout návod pro MailChimp, který by pro ně byl zdarma. Návod jsem napsala maximálně polopaticky (prakticky jsem jej psala tak, aby s ním mohla pracovat jedna z mých klientek, která si vážně nerozumí s počítačem a neumí anglicky).

 

Jenže týden po dopsání programu MailChimp radikálně změnil cenovou politiku. Čímž mně a všem malým uživatelům udělal výraznou čáru přes rozpočet. Tedy – já osobně se přiznám, že mám pro MailChimp slabost, mám téměř 2 000 kontaktů a docela hodně se přikláním k životnímu přístupu, že když něco používám, tak je fér za to zaplatit.

 

Za co přesně v MailChimpu platíme?

 

V MailChimpu si můžete vybrat ze čtyř možností, cena se pohybuje v rozmezí 0-299 USD/ měsíc, doporučena je druhá nejdražší za 15 USD/měsíc.

Zdarma máte

  • 2 000 kontaktů
  • 1 Seznam (takže nemůžete mít na webu více opt-ins a kontaktů si třídit podle zájmu)
  • Tagy, Segmentaci – pokročilé třídění kontaktů
  • Můžete mít pouze jednoduchou automatizovanou odpověď (typicky e-book nebo video), ne složitější kampaň (třeba sérii newsletterů)

 

Což si myslím, že pro začátečníky vcelku bohatě stačí. Mám zkušenost, že klientky si obvykle vystačí s jednou opt-in, jedním e-bookem a pomalu si zvykají na zasílání newsletterů. Teprve po delší době mají ambici pracovat se svými kontakty intenzivněji.

 

Jaké jsou jiné možnosti

 

Určitě víte, že poskytovatelů podobné služby je celá řada. Ovšem výrazně se liší kvalita služby a jejich cenová politika.

V ČR se hojně užívá SmartEmailing, kde platíte i při minimální databázi. Velkou výhodou je, že je to česky a bez problémů. Nevýhodou poměrně vysoká cena (to jsou přesně ty pravidelné poplatky, které se v podnikání velice snadno nastřádají a je třeba je hlídat). https://www.smartemailing.cz/ceny

Poměrně zajímavou variantou je MailerLite – zdarma do 1 000 kontaktů. Je v angličtině, nemám s tím osobní zkušenost, ale co jsem viděla se mi líbilo.

Další české alternativy jsem testovala naposledy před rokem a oproti MailChimpu a SmartEmailingu to bylo vážně špatné. Je možné, že někdo během toho roku radikálně svou službu vylepšil, nevím.

 

Trocha magie do těch newsletterů

 

Hm, takhle… já se samozřejmě snažím zbytečně nevyhazovat peníze tam, kde to není nutné. Ale shodneme se, že budování komunity (databáze kontaktů) je v našem podnikání zásadní. Samozřejmě následuje komunikace s tou komunitou. A to většina z nás dělá pomocí newsletterů. Měly bychom se velice pečlivě ujistit, že naše snaha šetřit nepřebíjí naši snahu úspěšně podnikat. V praxi bohužel často vidím právě toto – za každou cenu se držet řešení zdarma nebo za minimální peníz, bez ohledu na negativní vliv na celé podnikání.

Zkuste trochu procítit energii kolem užívání takové služby. Přináší nám hodnotu? Platíme za danou službu odpovídající cenu? Přistupujeme k celé problematice z pozice chudoby (za každou cenu řešení zdarma), nebo z pozice rozvoje a hojnosti? A co “mrtvá energie”? Jak moc kvalitní je vaše databáze? Já sama jsem před několika týdny sbírala kontakty pomocí FB reklamy. Před spuštěním propagace jsem udělala velikou čistku ve své databázi a smazala asi 1 000 neaktivních kontaktů.

A neplatím náhodou za službu, kterou ve skutečnosti nevyužívám? Vážně se svou komunitou navazujete vztah, nebo čekáte, až jich bude víc?

 

A jak to mám já

 

Hodně dobře. Jsem u MailChimpu a zůstanu u MailChimpu. Díky poslední čistce se držím v limitu do 2 000 kontaktů (který mám v plánu překročit na jaře). Mé kontakty jsou kvalitní. Používám automatizace a několik Seznamů. Zdarma. Protože MailChimp ponechal každému zdarma to nastavení, které měl při změně ceníku. Já jako markeťačka s podobnou službou hodně experimentovala, takže jsem tam měla asi 8 Seznamů, několik automatizací, různé nevyužívané kopie kampaní… ale počítám s tím, že přejdu do placeného režimu a nijak mě to netrápí.

 

Pro fanoušky MailChimpu

 

Pokud i vám přijde MailChimp jako fajn řešení a máte větší plány se svým podnikáním, můžete využít můj Podrobný návod pro MailChimp. Je opravdu návodný, polopatický, s obrázky.

 

Nestíháte?

 

 

 

Přihlašte se do mého online prográmku pro nestihající podnikatelky.

Aneb "Jak zvládnout 4 děti, bydlení na samotě, podnikání, Island". 

Program je 10denní, zcela zdarma.

You have Successfully Subscribed!