fbpx
.
Vyberte stránku

V minulém týdnu jsem během tří dní řešila pět svých klientek, které měly “podnikatelskou depku”. Obvykle pomáhám spíše s marketingem, takže tyto telefonáty opravdu byly mimořádné. Tuto depku u nich spustila kupodivu dovolená a fakt, že po pár letech (někdy i hodně) vlastně na dovolenou nemají, pár dní volna jim udělá dramatickou díru v příjmech a že se vlastně nedokáží urvat z práce.

A přitom podnikání rozjížděly s takovým nadšením, touhou pomáhat. Vlastně něco jako láska. Co mají společného láska a byznys? Obojí prochází určitými fázemi. Ta první je jasná, růžové brýle. Ve vztazích si konec této fáze umí každý představit. Ale jak to vypadá v byznysu?

 

Když v podnikání přijde prozření

 

Pá pár letech (pozor, čím větší jste idealistka a čím více nesnášíte kalkulačku, tím bude tato fáze delší) u většiny podnikatelek dojde na srážku s realitou. Prostě se dál nedá ignorovat fakt, že podnikání je skoro ve ztrátě (nebo taky hluboce v dluzích), bere veškerý čas a vlastně to už nepřináší takovou radost, jako na začátku. Co s tím?

 

Nejdříve zmapujte svou situaci

 

  1. Udělejte si na to čas. Raději pár dní než hodin. I když je nemáte, je to ta nejlepší investice, kterou můžete udělat.
  2. Vystrčte hlavu z písku. Prostě musíte. Vezměte papír a tužku a zmapujte si svou reálnou finanční situaci. Pokud na podobné aktivity nejste úplně stavěná, někoho si najměte. Je třeba všechno si popsat.
  3. Co vás na práci nejvíc štve? Vezměte další papír a sepište si co nejvíc takových situací.
  4. A na další papír naopak to, co vám dělá radost.
  5. Pak doporučuji pár dní pauzu a na všechno se podívat trochu s odstupem. Jak moc je to velký průšvih? Dluhy? Vyhoření? Z radostí nula nula nic? V tom případě zvažte ukončení podnikání, nebo alespoň delší pauzu. Nemá smysl za každou cenu držet na živu něco, co evidentně neplní svůj účel. Ale – upřímně věřím, že většině lidí se podaří zastavit mnohem dříve. Kdy stačí pár věcí změnit, posunout do jiné úrovně, nastavit si zdravé hranice…

 

Jak si uzdravit svůj byznys?

Podívejme se podrobně na to negativní – zkuste se nad každou položkou zastavit a najít řešení. Většinou to není až tak složité a většinou to nějak souvisí se sebehodnotou. Pár příkladů

a) Klienti bez omluvy nepřicházejí na domluvené schůzky -> to znamená, že si vaší práce dost neváží. Řešením bývá zvýšení ceny.

b) Klienti neplatí faktury v době splatnosti, a ještě se diví, že je vůbec otravujete -> dobré je pravidlo “dvakrát a dost”. Jednou se to samozřejmě stát může, všichni jsme lidi. Podruhé již důrazně upozorněte, že takto tedy opravdu ne. Samozřejmě zvažte okolnosti, pokud je to podruhé během skvělé pětileté spolupráce, tak neplašte. Jestli se tato situace opakuje během jednoho čtvrtletí a ještě se musíte dohadovat, bude na místě najít si vhodnější klientelu.

c) Klienti pošlou podklady na páteční konzultaci ve čtvrtek večer -> to není jejich chyba, nastavte si jasná pravidla a sdělte jim je. Není jejich úkolem starat se o organizaci vaší práce a o to, abyste se stihla vyspat.

d) Klienti smlouvají o ceně -> něco ve vás jim dává pocit, že by to mohlo projít. Třeba si až tak nevěříte. Pokud to nezvládnete rozklíčovat sama, najděte si koučku.

e) Kamarádi vás tak mimochodem žádají ve volném čase o službu, která je vaší prací -> toto je výživné, že? Obzvláště u pomáhajících profesí. V klidu si doma sepište, kdo to dělá a jaké pocity to ve vás vyvolává. Pokud si připadáte zneužitá (takový ten hnusný pocit kolem žaludku), stopněte to. Já osobně to mám nastavené tak, že na dotaz odpovím, pokud vím. Bez záruky, bez hledání dalších informací, bez chytání kalkulačky nebo studování podkladů. Pokud musím sednout k počítači, je jasné, že to jen tak mezi řečí neudělám, je to placená práce. Jste-li fyzioterapeutka, zkuste lidem vysvětlit, že ošetřovat je při návštěvě na gauči vám odrovná záda a jim opravdu nijak moc nepomůže.

Tak a teď jsou na řadě finance – pokud nejste opravdu velká výjimka, tak máte cenu nastavenou tak tak na přežití. Ženy do sebe mají hluboce vtlačeno, že mají být milé, ochotné, hlavně myslet na ostatní. Z toho potom plyne celá řada chyb, v jejichž důsledku cenu své práce opravdu hluboce podhodnocují.

Jak spravit finance, zvednout cenu, překonat svá vnitřní přesvědčení… příští týden. Slibuji, bude to užitečné. Do té doby si zmapujte své podnikání.

 

14 PRAKTICKÝCH ÚKOLŮ

 

Splněním i jediného z nich zlepšíte své podnikání. 

Tím myslím více peněz a více radosti. 

 

Slibuju. JanaS

You have Successfully Subscribed!