Většina mých klientek chce příjem z prodeje digitálních produktů. A většina má zcela nereálná očekávání. Takže se na to pojďme trochu podívat.

 

Jak jsem se dostala k digitálním produktům

 

Samozřejmě jednoduše. Nadchla mě (stejně jako spoustu jiných) kouzelná formulka “pasivní příjem”. Jako webařka a markeťačka jsem v tom viděla skvělou příležitost. Díky své práci jsem měla oproti ostatním obrovskou výhodu, všechno jsem si uměla udělat sama, byla jsem schopná se rychle zorientovat, náklady by byly pouze můj čas. Skvělý. Takže jsem se to jala studovat. Poměrně rychle jsem se prokousala přes všechny success stories, fotky z pláží, hor, grafy ukazující vydělané milióny dolarů. Pořád krása. Byla jsem nadšená.

Zároveň jsem v tom viděla skvělou podnikatelskou příležitost. Vědoma si poučky “je fajn být dobrý na burze; ještě lepší je vlastnit burzu” jsem se rozhodla, že se specializuji na lidi, kteří se chtějí živit prodejem digitálních produktů. Že jim nabídnu komplexní službu. Oni se budou válet na pláži, já na Kopanicích.

Jenže já jsem docela šťoura, takže jsem za tím vším pozlátkem začala hledat realitu. Statistiky, reálná čísla, konverzní poměry. A tady jsem narazila. Bylo to před pár lety. Neúspěšní své výsledky nikde nepublikují, autoři online kurzů “jak mít pasivní příjem” kupodivu tato čísla také nikde nezveřejňují. A pak jsem narazila na Sigrun, která velmi otevřeně sdílela svá čísla. Obvyklý konverzní poměr (kolik procent lidí z databáze koupí) je 1-2 %. Můžeme si říct, že to tak je u drahých produktů (třeba od 2 000 dolarů) a tím se pokusit uchlácholit. Ale na druhou stranu tihle lidi jsou profíci, kteří to dělají řadu let a platí si specialisty. Pokud se vám ta číslo nelíbí, tak si můžete ještě říct, že v česky mluvícím prostředí to bude lepší (o něco ano) a že u levnějších produktů to bude také o něco lepší. Já pokud dělám klientkám kalkulaci, tak se držím 5% konverzního poměru.

 

Proč jsem zavrhla specializaci na prodejce digi produktů

 

Odpověď je opět velice prostá (jako ostatně všechno v mém životě). Mou základní podnikatelskou strategií je, že to musí být přínosné pro klienty a jednoduché pro mě. A u prodeje digi produktů se scházejí dva body

  1. Klienti by přicházeli s nepřiměřeně vysokým očekáváním. Takže by logicky byli zklamaní.
  2. Než se to rozběhne, tak musíte udělat opravdu hodně práce a investovat (web, fotky, texty, psaní blogu, točení videí, budování komunity, investice do reklamy, investice do lidí na všechno možné…). Takže by měli pocit, že už utratili spoustu peněz a výsledek nikde. Tomu se mi nechtělo čelit.

 

Proč jsem nezavrhla prodej digi produktů

 

Teď to vypadá, že si protiřečím, ale není to pravda. Doufám, že jsem vás od prodeje digi produktů neodradila. Má to spoustu výhod, je to opravdu fajn a i já se tomu budu nadále věnovat. Jen jsem výrazně upravila očekávání. Myslím si, že pro podnikatelky ve službách (koučky, terapeutky, kouzultantky, copywriterky…) je to vážně přínosné. Pokud je to součást celé marketingové strategie a 100 % podnikatelského záměru nestojí na prodeji digi produktů. Já klientkám doporučuji tuto strategii

  1. Nadále pracovat ve své specializaci pro jednotlivé klienty (tedy 1:1) => sice tomu věnujete svůj čas, ale pokud máte slušnou hodinovku, tak za něj také dostanete zaplaceno 😉
  2. Dlouhodobě a systematicky budovat jméno a komunitu (sběr kontaktů, aktivita na sociálních sítích, přednášení, publikování článků…)
  3. Všímat si, jaká témata se opakují, s čím klienti přicházejí, na co reagují (a na co ne)
  4. Z toho udělat digitální produkt a té předem vybudované komunitě jej prodat

 

Samozřejmě to můžete různě variovat, návodů jsou kvanta. Ale pokud si nemůžete dovolit pracovat řadu měsíců bez příjmu, tak tohle je dobrá metoda. Která by ideálně v dlouhodobém měřítku měla vést k navýšení objemu příjmů z prodeje digi produktů. Postupně, časem, testovat možnosti, nezadlužit se, nevyhořet.

A ano, 100% existují výjimky, kterým se podaří trefit produkt nebo cílovku, která bude nádherně fungovat. Nebo to jsou prostě lidi, kteří jsou úspěšní bez ohledu na to, co dělají. Klobouk dolů. Nijak to nezpochybňuji. Ale u většiny lidí pokus o prodej digi produktů vypadá tak, že tím stráví celou mateřskou, totálně se vyšťaví a vydělají pár tisíc. Pořád nechápu, jak je možné, že velice schopné a inteligentní ženy řeknou: “dělala jsem na tom rok, ale vlastní čas nepočítám”. Váš čas se počítá! Podnikání je o vydělávání peněz. Váš čas, který do toho vložíte, je investice. Musí se vrátit! A ještě vydělat.

 

A moje osobní zkušenost

 

Mým digi produktem je 21denní transformační program pro podnikatelky ve službách. Chtěla jsem si otestovat na vlastní kůži svou strategii a zároveň už mě nebavilo opakovat před realizací webu stále stejné informace (mentální nastavení u podnikatelek ve službách považuji za zásadní; pokud nemají vyjasněný mindset a cíle, tak nemá moc smysl investovat do webu). A protože jsem nevěděla, jestli se to bude vůbec prodávat, spustila jsem prodej ještě před psaním produktu. Chtěla jsem to maximálně jednoduché, takže jsem zvolila formu 21 po sobě jdoucích e-mailů (která se mi předtím osvědčila u magnetu zdarma).

První prodej proběhl v únoru, z výsledku jsem byla nadšená, prodávala jsem na dříve vybudovanou databázi kontaktů a lidem z mé FB skupiny (v té době měla asi 200 velmi aktivních členů). Na blogu o tom mám článek, můžete si dohledat.

Druhý prodej v dubnu. Tentokrát jsem prodávala o něco dráže a k produktu přidala uzavřenou FB skupinu. Mým záměrem bylo posílat všem e-maily ve stejný den a na dané téma diskutovat ve skupině. Jenže jsem to přemachrovala, databázi sesbírala v březnu a hned v dubnu spustila prodej (už se nepamatuji proč). Každopádně jsem podcenila fázi “budování důvěry”. Výsledek nic moc, zaplatila se mi investice do reklamy. Ale zase jsem získala nové lidi do databáze.

Třetí prodej v srpnu

V dubnu jsem investovala 2 700 Kč do FB reklamy a vytvořila si novou databázi kontkatů v MailChimpu. Získala jsem asi 230 kontaktů (takže náklad na získání kontaktu 12 Kč, tedy výrazně horší, než v předchozích kampaních). Reklama běžela na můj 10denní program zdarma, mířila jsem stejně jako v předchozích reklam (ženy, 35-55, Praha, Brno, Ostrava, zájmy alternativní školství, cestování, knihy, alternativní medicína, jóga… mým cílem není nabrat hodně kontaktů, ale ideálních kontaktů a tento profil více méně odpovídá mé klientele).

Duben – srpen jsem s touto databází komunikovala (články, pozvání do skupiny). Přiznávám, že tato komunikace mohla být výrazně lepší. Ale realita – hodně práce, málo času… všechny známe. Příště si na to dám pozor.

Srpen – koncem srpna jsem spustila prodej. Chtěla jsem se vyhnout konkurenčnímu boji, který jsem očekávala na začátku září. Plus jsem měla jednoho rána pocit, že by bylo fajn to spustit, že by se mi mohl vykrýt výpadek příjmů z dovolené. Takže investice do reklamy 2 700, prodávám této databázi intenzivně + mírně své velké databází (tedy ženy, které ode mne již dříve koupily nebo už jsem je protáhla prodejní sekvencí a stejně nekoupily) + ve FB skupině (asi 600 členů). Ano, necítím se u toho dobře. A ano, mám pocit, že obtěžuji.

  1. Cena – 690 Kč (včetně DPH)
  2. Objednáno – 34 produktů
  3. Z toho asi 70 % v den, který jsem určila jako poslední prodejní => to znamená, že pokud bych tam nedala tento nátlakový prvek (buď poslední den prodeje nebo poslední den před zdražením), tak těchto 70 % nekoupí
  4. 3 objednávky po tomto termínu (vždycky je někdo po termínu)
  5. 3 dosud nezaplacené
  6. 11 plateb jsem urgovala (zcela logické, lidi objednají někde na cestách na telefonu a potom zapomenou. Neberte to osobně, prostě toho všichni máme opravdu hodně. Ale samozřejmě se tím zvyšují náklady (čas, kdy řeším nesrovnalosti, dohledávám platby, píšu maily…).

 

A tím jsem zcela vyčerpala možnosti své databáze. Další kroky budou zaplacení reklamy, vybudování další nové databáze a další prodejní kolo v březnu 2020. Rozhodně to není tak, že bych byla schopná za měsíc podobnou akci zopakovat. V mé FB skupině i databázi jsou podnikatelky, takže chápou, že prostě nemůžu jenom udržovat a bavit skupinu a nikdy neprodávat. Ale jejich trpělivost také bude mít své meze.

V čem osobně vidím přínos – nejsou to peníze z prodeje (i když samozřejmě díky moc za ně a z celého srdce děkuji všem kupujícím). Podařilo se mi rozšířit databázi o hodnotné kontakty. Z části kupujících se poměrně brzy stanou moji klienti, kteří mě živí. Tedy takoví, kteří si objednají konzultaci, web nebo marketing (ideálně postupně všechno). A tyto klientky mám díky 21dennímu programu již připravené na spolupráci. Vědí, jak pracuju. Co od nich budu chtít. Při komunikaci navazujeme na informace z 21denního programu. Takže já ten program vnímám spíš jako součást svého marketingu, která si na sebe sama vydělává, než jako prostředek zisku.

 

A prohlášení na závěr. Tento článek shrnuje mé znalosti, osobní zkušenosti a informace, které získávám od svých klientek. Je možné, že máte jinou strategii, jinou pozici, dosáhnete jiných výsledků. V tom případě bude super, když se i vy podělíte o své zkušenosti.

Nestíháte?

 

 

 

Přihlašte se do mého online prográmku pro nestihající podnikatelky.

Aneb "Jak zvládnout 4 děti, bydlení na samotě, podnikání, Island". 

Program je 10denní, zcela zdarma.

You have Successfully Subscribed!