fbpx
.

Podnikat se dá i bez webu. Ale s webem vám to půjde mnohem jednodušeji. Co pro vás web může udělat je vcelku jasné. Přitáhnout ty správné zákazníky, odpudit ty nežádoucí, komunikovat cenu, přijímat rezervace, sbírat kontakty na potenciální zájemce. Prodávat.

 

U koho si web objednat?

 

Pro začátek zásadní informace. Tvorbou webů se zabývají webdesigneři. Těch je poměrně hodně. Jenže – webdesign jako studijní obor neexistuje. Z toho plyne, že každý webdesigner vystudoval nějaký jiný obor a k navrhování webů se potom dostal spíše shodou okolností. Kromě toho neexistují nějaké standardy, jak při tvorbě webu postupovat. Takže tvorba webu bude probíhat velice odlišných způsobem u každého webdesignera.

Pokud chcete nový web, čeká vás naprosto zásadní úkol. Vybrat si toho správného webdesignera. Takového, se kterým se vám bude dobře komunikovat, který zajistí dokončení projektu a bude schopen splnit vaše očekávání (která obvykle nejsou klienti schopní definovat, protože neví, co vlastně mají chtít a očekávat). Docela výzva.

 

Jaký je ideální stav

 

Webdesign je multioborová záležitost. V ideálním světě by se na tvorbě vašeho webu měl sejít celý tým profesionálů, který by měl řídit zkušený odborník. Zkusím vám popsat lidi a jejich úkoly

Markeťák – by měl rozumět celému vašemu podnikání, znát marketingovou strategii a postarat se o to, aby web do této strategie přesně zapadl a plnil svůj úkol.
Specialista na branding – zajistí, aby nově vzniklý web vaši značku podpořil.
UX – specialista na uživatelskou přívětivost – měl by ve spolupráci s markeťákem navrhnout celé rozložení webu – tedy kde bude jaký text, jaká fotka, aplikace, tlačítko. Odkud a kam návštěvníci webu přijdou, co tam budou dělat a jaký bude jejich další krok.
Copywriter – píše na zakázku texty. Když je dobrý, tak ovládá SEO (optimalizaci pro vyhledávače), ví přesně, jak dlouhé texty dát na internet. Pohraje si se slovíčky v textech. Bude přesně vědět, co napsat na tlačítko, aby lidi klikli.
Grafik – celý web udělá krásným. Vybere fotky, font, barvy, naformátuje text. Připraví logo.
Fotograf – pro web potřebujete opravdu kvalitní fotky. Aby focení klaplo, měli byste fotografovi dodat přesné požadavky. Jaký formát, jaké pozadí, kde fotky budou, v jakém kontextu. Zda do banerů přijde text (baner s nápisem přes obličeje je průšvih).
Programátor – v dnešní době se většina webů dělá na šablonách (třeba na WordPressu nebo Drupalu). Takže se celé neprogramují. Ale schopný programátor zajistí, aby se web rychle načítal, nikde se to nekousalo, správně se zobrazoval na většině zařízení. Případně dodá aplikace nebo udělá nezbytné úpravy v šabloně. Jednoduché weby programovat nepotřebují, velké něbo nějak specifické weby se bez programátorů neobejdou.

 

Tak. Web, do jehož realizace zapojíte výše jmenované specialisty bude vznikat řadu měsíců a stát více než sto tisíc. Měl by být kvalitní. Pokud se projektovému manažerovi podaří držet celý projekt pevně v rukou a ukočírovat spolupráci všech specialistů. Masérka ani kadeřnice web programovaný na zakázku opravdu nepotřebuje.

V praxi vám web bude nejspíš dělat jeden člověk a cenově se vejdete někam do dvaceti tisíc. Je běžné, že lidé kolem internetu mají mezioborový přesah. Vás by mělo při zadávání práce zajímat, co je silnou a co slabou stránkou daného webdesignéra.

 

Weby obvykle dělají

 

Grafici – už jsem viděla řadu webů, které byly opravdu krásné a originální, leč špatně se v nich orientovalo (třeba menu bylo někde důmyslně ukryto, nebylo možné najít kontakt a nebylo jasné, zda se jedná o web dokumentující koníček nějakého člověka, nebo je možné si objednat věci, které jsou na webu prezentovány).

Programátoři – tyhle weby jsou obvykle rychlé a dobře zabezpečené. Esteticky to nebude nic moc a marketingově také ne. Programátoři obvykle očekávají, že jim dodáte hotové texty, fotky, barvy a oni to dají dohromady. Slabší stránkou bývá komunikace s klientem – často chybí ochota chápat laika a zasvětit ho do problematiky.

Markeťáci – jejich weby jsou obvykle promyšlené a funkční. Slabší stránkou bude řešení v případě technických problémů a estetická stránka.

 

Jak weby dělám já

 

Já jsem pracovala jako copywriterka, součástí práce bylo SEO. Během let jsem přišla k online marketingu, kde web je obvykle prvním úkolem – hodně klientů si myslí, že online marketing = web. Tak to bohužel nefunguje. Pracuji pro menší klienty s menším rozpočtem, takže nebylo možné najímat celé týmy. A já jsem přesvědčena, že to ve většině případů ani není nutné. Nemohla jsem najít webdesignéra, se kterým by spolupráce klapala podle mých představ, tak jsem začala dělat weby sama.

Weby dělám na WordPressu (nejrozšířenější redakční systém zdarma) a používám profesionální šablonu DIVI (tuto jsem vybrala po roce testování jako nejvíce flexibilní).

Mé silné stránky: marketing, UX, copywriting, SEO
Mé slabé stránky: grafika (pokud klient nemá vlastní představu, což ženy obvykle mají, spolupracuji s grafikem). A řešení složitějších technických výzev – spolupracuji s programátorem.

 

Chcete nový web?

 

Ozvěte se. Weby dělám již čtyři roky, jsem markeťačka, takže se při práci soustředím na výkon webu (obvykle sběr objednávek). Výborně se se mnou komunikuje (viz moje reference) a jsem nejlepší ve vysvětlování technických otázek laikům.

Jak poznáte, že tento web dělala markeťačka? Na konci článku je jasná výzva k akci.

Potřebujete nový web?

14 PRAKTICKÝCH ÚKOLŮ

 

Splněním i jediného z nich zlepšíte své podnikání. 

Tím myslím více peněz a více radosti. 

 

Slibuju. JanaS

You have Successfully Subscribed!