fbpx
Vyberte stránku

Když se dělá velký web agenturou, na uživatelskou přívětivost se najímá specialista. Pokud to berou opravdu vážně, mělo by se na jednom webu podílet asi 10 lidí. Zároveň se používají různé metody testování a vyhodnocování. Předpokládám, že coby podnikatelka ve službách web rozhodně potřebujete, zároveň nechcete investovat stovky tisíc. Takže rezignovat na uživatelskou přívětivost? Chraň bůh! V žádném případě. 

 

UX – jednoduše

 

Co to vůbec je? Zjednodušeně – UX zajistí, aby se lidé na vašem webu neztráceli, nedostávali se na neexistující stránky, mrtvé opt-in, dokázali to přečíst na mobilu, zvládli dokončit objednávku. Tedy – když už se vám je podaří na web přívézt, abyste jim aktivně nebránili v udělání toho, co po nich chcete. Komplexně to řeší Ondřej Ilinčev, pokud vás problematika hlouběji zajímá, doporučuji jeho blog. 

Já vypíchnu pár bodů, na které nejčastěji narážím.

 

Barvy – nejde o to, aby byly krásné, každému se líbí něco jiného. Vynechte příliš jasné a řvavé barvy ve velkých plochách.

Responzivita – dá se váš web číst z mobilu? Počítejte s tím, že většina lidí bude weby číst právě na telefonu někde v kuchyni, družině, že jim při tom polezou po hlavě děti.

Font – ať je český a dobře čitelný. Jste-li romantická duše, kudrlinky si nechte do obrázků, na nadpisy použijte sice něco zdobnějšího, ale ať se to dá pořád přečíst.

Texty – pište jednoduše, krátká souvětí, logika, mezery mezi odstavci.

Funkční odkazy – čím jsem starší, tím méně odkazů do svých článků dávám. Nemám kontrolu nad obsahem cizích webů a nemůžu pravidelně kontrolovat funkčnost.

Funkční formuláře – kontrolujte, zda jsou všechny funkční, testujte to. Není výjimečné, že placená propagace ze sociálních sítí směřuje na stránku s nefunkčním formulářem.

Struktura a vůbec logika webu – tak na tomto ujede většina lidí. Na jedné stránce mají aktivní výzvy k akci, opt-in, tlačítka, výzvu k nákupu, výzvu k připojení do FB skupiny, výzvu ke sdílení… běžného čtenáře webu tím vystresujete a odejde. Já používám “prstíčkovou metodu”. Zkuste to.

Představte si, že váš ukazováček je malý človíček. Má stejné schopnosti, jako běžný civil. Kde na vás poprvé narazí? Dejme tomu FB. Tam odtud může přejít pouze na jediné místo – zřejmě blog. Projde blog, vyskočí pop up okno – co má dělat? Reagovat na formulář nebo pokračovat v textu? Nepřipadá vám prstíček trochu vyděšený? Ok, tuhle překážku nějak zvládnul, takže dál. Co má dělat po dočtení článku? Kam ho směřujete? Zase může udělat pouze jedinou akci. Jakmile ji udělá, bude na jiném místě, kde zase bude moct udělat jenom jednu akci.

Pokud to se svým webem myslíte opravdu vážně, věnujte hodinu svého času a namalujte si ho na papíry. Pro každou stránku jeden (můžete si slepit víc papírů pod sebe), namalujte banery (stačí skica, texty, fotky, tlačítka, formuláře – vážně nemusíte být umělec, stačí čáry). Položte si to před sebe na větší stůl a nechte prstíček putovat vašim webem. Ručím vám za to, že tato hodinka bude jednou z nejlepších investic ve vašem podnikání.

Nákupní proces – říká se tomu mystery shopping – v reálu to znamená, že si někdo vyzkouší vytvoření několika objednávek na vašem e-shopu. Zjistíte, že třeba některá doprava není funkční, v objednacím formuláři chybí tlačítko pro IČO, Poláci nemají šanci objednat, automatické formuláře nemají podpis a vaše logo je tam nějaké deformované.

Fotografie – pro mobilní verzi spíše méně.

 

Testování na lidech

 

Mně se nejvíce osvědčil dvoufázový postup. Používám to mimo jiné na přednáškách. Představte si, že poskytujete ubytování. 

 

  1. Otázka na publikum – řekněte mi, co potřebujete vědět, než si někde objednáte ubytování – stačí 3-5 hlavních.
  2. Posadím k počítači dobrovolníka, aby na testovaném webu zjistil odpovědi.

    Do pár minut vyskočí velmi nervózní majitel před projektor a začne ukazovat: “Ale to je přece jasný, že jsme v Bílých Karpatech. VŠICHNI přece ví, že Žítková je v Bílých Karpatech…; kontakt – jo, kontakt jsme dali do části O nás; kdy máme volno – no to nám přece všichni volají; fotky – ne, to není od nás, to jsou vánoční dekorace z internetu, chtěli jsme zachytit atmosféru…”.

 

Doporučuji otázky typu

 

  • Co dělám?
  • Pro koho?
  • Kolik to stojí?
  • Najdi IČO
  • Objednej konzultaci
  • Stáhni e-book

Nestíháte?

 

 

 

Přihlašte se do mého online prográmku pro nestihající podnikatelky.

Aneb "Jak zvládnout 4 děti, bydlení na samotě, podnikání, Island". 

Program je 10denní, zcela zdarma.

You have Successfully Subscribed!