fbpx
.
Vyberte stránku

Tvorba webové prezentace vaší firmy bude probíhat zcela odlišně v různých fázích vašeho podnikání. V každé fázi budete mít odlišné představy, cíle, možnosti i rozpočet. Pokud zvolíte jiný postup, buď zbytečně proděláte vcelku hodně peněz, nebo vás stránky budou brzdit v podnikání.

 

Předesílám, že přestože fáze oddělím dle časového hlediska, v praxi musíte zohlednit více faktorů. Pokud již 15 let podnikáte, ale ještě pořád se nevěnujete marketingu a nemáte žádný web (nebo něco udělaného bez většího rozmyslu před 10 lety), patříte do začátečnické fáze (zkuste se z ní co nejdříve dostat!). Naopak jste-li velice zkušená v podnikání, rozebíháte třetí firmu, máte dobré kontakty a pár desítek tisíc, je na místě zařadit se mezi velmi zkušené.

 

1. začátečnická fáze (obvykle 1.-2. rok podnikání)

 

Do čeho investovat

Doména – doména je název webu. Je jedinečná a bude vás provázet po zbytek podnikání. Vybrat si správně doménu je vcelku oříšek – pokud začínáte, tak je možné, že obor vašeho podnikání se bude ještě nějak měnit (třeba specializovat na něco jiného), firma se rozroste z freelancera na agenturu, vdáte se, za rok se objeví nějaké životní příležitost či inspirace… Každopádně – doména by měla být jednoznačná, vypovídat o vašem podnikání, být jednoduše zapamatovatelná a psatelná. Pokud se vaše podnikání bude držet v ČR, použijte koncovku .cz. Máte-li globální cíle, dejte .com. Určitě by měla být ve formátu www.vase-firma.cz (nebo www.vasefirma.cz). V žádném případě www.vase-firma.webnode.cz (toto je doména zdarma).

 

Na čem ušetřit

Logo – nepotřebujete, případně si udělejte sama (v příštím článku napíšu jak).

Specialisté – je pravděpodobné, že váš názor na podnikání a způsob jeho prezentace se v průběhu několika měsíců výrazně změní. Zatím si udělejte vše sama, případně požádejte šikovné přátele. Na počátku podnikání ještě nedokážete rozeznat profíka od amatéra. Sama nevíte, co přesně potřebujete, jaká bývá za podobné služby cena. Nemáte dobré kontakty. Specialisté jsou poměrně velkou investicí, která se rozhodně vyplatí. Ale ne v této fázi.

Fotografie – pro první fázi podnikání použijte fotografie z nějaké fotobanky, má oblíbená je Pixabay (zcela zdarma).

 

Co mít na webu

Služby, ceník, kontakt.

 

Technické řešení

Upřímně doporučuji www.webnode.cz – stránky si uděláte sama za pár hodin, budou responzivní, pěkné, zdarma.

 

Online marketing

Zapište se do katalogů, propagujte svou doménu, soustřeďte se na získání zákazníků, získávání zkušeností a budování dobrého jména v reálném světě. Je pravděpodobné, že většina vašich klientů bude pocházet z řad vašich přátel a jejich známých. Sbírejte reference a umisťujte je na svůj web.

 

2. pokročilá fáze (3.-5. rok podnikání)

 

Do čeho investovat

Fotografie – opravdu kvalitní a profesionální fotky jsou základ webu. Pokud webdesignérovi dodáte fotky, kde má každá jinou kvalitu, rozměr a pozadí, krásný a funkční web z toho neudělá. Než si domluvíte focení, ujistěte se, že fotograf má zkušenost s focením pro weby. Ještě před focením byste měla mít hotový návrh webu – tedy vědět, kde bude jaká fotka, v jakém kontextu, zda přes ní bude nějaký nápis… zkušený fotograf by se měl ptát nejen na web, ale hlavně na to, jak chcete ve výsledku svou fotografií a webem působit. Fotka je v tomto případě investice do podnikání (stejně jako web) a náklady na ní vynaložené se musí vrátit v zisku.

Texty – kvalitní texty zaujmou vaše budoucí zákazníky a pomůžou vám budovat důvěru. Pokud psaní není vaší silnou stránkou, připravte si obsah sama a poté jej dejte ke zpracování zkušenému copywriterovi. Copywriteři jsou lidé, kteří se živí psaním na zakázku.

Marketing – web by měl být součástí uceleného marketingového systému. S nastavením systému by vám měl pomoci webdesigner nebo specialista na online marketing. Pokud chcete dělat web, zeptejte se webdesignéra, zda marketingu rozumí a je schopný vám s tím pomoct. Pokud ne, domluvte si konzultaci se specialistou na online marketing.

Grafika – toto je ke zvážení. Řada webdesignérů jsou původně buď grafici, nebo na tyto věci “mají oko”. Nebo stabilně se zkušeným grafikem spolupracují. Zeptejte se. Pokud ne, můžete buď použít již hotové šablony, a až na drobné detaily převzít jejich grafiku, nebo se inspirovat na internetu a najít styl, který vám přesně sedí. Neříkám kopírovat cizí stránky 1:1, ale můžete si vyjasnit barvy, styl fotek, font, celkovou strukturu.

 

Na čem ušetřit

Logo – nepotřebujete, případně si udělejte sama (v příštím článku napíšu jak). Profesionální logo s logo-manuálem stojí více než 10 000 korun. Jsem si více než jistá, že v této fázi tyto peníze využijete efektivněji v jiných oblastech.

 

Programování na zakázku – pokud na webu potřebujete nějakou funkci, je velmi pravděpodobné, že již existuje. Zkuste zjistit, zda není možné najít odpovídající řešení zdarma, nebo za nějaký poplatek. Práce šikovných programátorů je velmi drahá a komunikace s nimi obvykle velmi náročná.

 

Co mít na webu

Služby, ceník, kontakt, reference, blog, opt-in. Přičemž nejdůležitější je opt-in! Tedy funkce, kde můžou návštěvníci webu nechat svůj kontakt výměnou za svou e-mailovou adresu.

 

Technické řešení

WordPress nebo Drupal (redakční systémy zdarma). K tomu si vyberete šablonu, která nejlépe odpovídá vašim představám (pozor! šablony si nevybírejte na základě líbivosti – tedy obrázku a barev, ale na základě funkcí, které daná šablona umí). Pokud nejste vysloveně technicky založená, najděte si na tuto práci webdesignéra (nebo webdesignérku). Doporučuji při výběru zohlednit nejen jeho hodinovou sazbu, ale i reference od předchozích klientů a zda se vám s ním/jí dobře komunikuje. O způsobu, jak si vybrat webdesignéra jsem napsala článek “U koho si objednat web”.

 

Online marketing

Teď je fáze, kdy se opravdu věnovat marketingu. Svým klientkám stále znovu opakuji, že marketing je systém. Není to jenom web, není to jenom blog a není to jenom Facebook. A také to není reklama na Googlu. Součástí tohoto systému je propagace lidem, kteří o vás nikdy neslyšeli (placená a dobře mířená, jak to umí Facebook). Vytváření obsahu zdarma. Sběr e-mailových kontaktů. Rozesílání newsletterů. A také také věci jako SEO, Facebook pixel, remarketing, MailChimp… toto je obsáhlé téma, zpracuji v budoucnosti. Každopádně počítejte s pravidelnou časovou investicí a také nutností investovat nějaké ty peníze. Ale – má to smysl! Online marketing v této fázi je přesně to, díky čemu si můžete každoročně zdvojnásobovat příjem. Přestat přešlapovat na místě s pocitem, že to vlastně nikam nevede.

Při výběru webového řešení se ujistěte, že všechny tyto funkce budete moci dříve či později nasadit.

 

3. “jsem za vodou” fáze 😉

 

Tak na začátek: GRATULUJI! Pokud jste v této fázi, fakt pecka! Vím, kolik je za tím práce! Peněz. Nervů. Zklamání. Studia. Obětí.

 

Do čeho investovat

Logo – ano, teď přišel ten čas, logomanuál, vizuální styl, cokoli.

Zakázkové programování – pokud jste se několik let trápila s hotovým řešením a už toho máte plné zuby (tedy opravdu přesně víte, co a jak by mělo fungovat a nefunguje), najměte si profíka, který vám bude číst z očí.

PR – už jste ve svém oboru opravdu dobrá, máte stálé příjmy i stálou klientelu. Je na čase dát o sobě vědět světu. Zkuste navázat kontakt s novináři, dostaňte své jméno do světa. Žádné malé cíle!

 

Co mít na webu

To samé jako v předchozí fázi. Přidejte loga známých časopisů, ve kterých o vás psali.

 

Technické řešení

Opět WordPress, ale najměte si programátora, který vám stránky dotáhne do posledního detailu k vaší spokojenosti.

 

Online marketing

Čas udělat placený online kurz. Díky předchozím aktivitám již máte několik tisíc e-mailových kontaktů, umíte si najít profíky ke spolupráci, víte naprosto přesně, kdo je vašim ideálním klientem, co řeší a jak mu co nejlépe pomoct. Použijete přesně stejný marketingový postup jako v předchozí fázi, jen intenzivněji.

Tak. A to je cesta za nezávislostí, bohatým životem, pasivním příjem a pohodovým důchodem. Začíná to malými kroky. Stránkami zdarma, investicí za pár stovek do domény. Není to o dokonalosti. Ale o odhodlanosti a soustavnosti.

14 PRAKTICKÝCH ÚKOLŮ

 

Splněním i jediného z nich zlepšíte své podnikání. 

Tím myslím více peněz a více radosti. 

 

Slibuju. JanaS

You have Successfully Subscribed!