Proč je práce zadarmo naprd

autor: | 11. 10. 2018 | Podnikání žen

Prací zadarmo nemyslím charitu a nemyslím práci pro vaše blízké. Jde mi konkrétně o práci zadarmo pro klienty.

 

První možnost – někdo chce práci zdarma od vás

 

Je zajímavé, že tyto hovory mají obvykle přesně stejný scénář:

Paní: „Paní Svobodová, já jsem ta a ta, sleduji váš blog, obdivuji vaši práci, úplně přesně cítím, že bychom si úžasně rozuměly“.
Já: „To je milé, děkuji“.
Paní: „A tak jsem si říkala, že bychom se mohly někdy sejít, u vás je pěkně, tak že bych zajela na návštěvu, nebo se třeba můžeme sejít tady v kavárně, když budete mít cestu“.
Já: „Ano? A o čem byste si chtěla popovídat?“
Paní: „No tak o podnikání“.
Já: „Myslíte nějak konkrétně?“
Paní: „No, já mám takový nápad, který bych s vámi chtěla probrat“
Já: „Aha, takže se chcete objednat na konzultaci?“
Paní: „Ne, ne, to ne. Já mám všechno promyšlené, konzultaci nepotřebuji. Jenom že bychom se tak přátelsky sešly nad kávou, popovídat si, předat zkušenosti. Kávu platím samozřejmě já“.

 

Shrnuto a podtrženo, paní si chce koupit 2-3 hodiny mého času za 60 Kč.

 

Schůzky zdarma je dobré dělat, pokud podnikat začínáte, zoufale sháníte zakázky (za to se nestyďte, je to úplně normální fáze podnikání). Pointou je, že musíte věřit, že danou schůzkou zdarma získáte zakázku větší hodnoty. Já jsem třeba takto dělala konzultace za kávu a získávala tím zakázky na webdesign. Anebo samozřejmě pokud vstupujete do většího byznysu (tedy míříte na větší firmy, nikoli OSVČ), tak tam jsou řady schůzek a výběrová řízení zcela běžná.

 

Druhá možnost – někdo nabízí práci zdarma vám

 

Tohle vypadá jako vcelku příjemná varianta, že? Ale ve skutečnosti je mnohem horší, než ta první.

Konkrétně ze života. Jako úkol pro rok 2018 jsem si dala celkově rebrandovat svoji značku, posunout se na vyšší level. Což nejde bez opravdu dobrých fotek. Já focení nenávidím. Takže jsem to odkládala. Potom domluvila termín s výborným fotografem tady z okolí, kterého sice osobně neznám, ale již jsme spolupracovali na několika projektech, jeho práce se mi velice líbí a z komunikace s ním mám opravdu příjemný pocit. Jenže jsem to zrušila.

Je říjen, takže definitivně objednávám další termín. Píšu mu, co a proč chci, posílám příklady webovek mých pracovních vzorů. Domlouváme termín a jako prostory navrhuje něco vzdáleného 70 km daleko. Třeba jsou skvělé a budou se super hodit. Nevím. Ale moc se mi to nezdálo, takže jsem se i z profesionálního zájmu jala studoval „personal branding photography“. A plně na mne uhodila závažnost daného kroku. Ty fotky jsou zásadní. Nejde o to, aby byly pěkné (to je samozřejmé a věřím, že by byly).

Osobní branding je poměrně složitá záležitost. Když se udělá dobře, vybudujete si ideální práci a ideální život. Přitáhnete ideální klienty. Jenže když se udělá špatně, budete se mrcasit dalších několik let. Fotky na osobní brand musí vyjadřovat vaši energii, měly by být odrazem vašeho ideálního budoucího já. Oblečení, prostory, dekorace, makeup, výraz ve tváři. A to všechno musí být v souladu s celkovou vizí, designem blogu, texty, logem, vizitkou, ceníkem.

Uff! Došlo mi, že toto je práce pro markeťáky (ideálně samozřejmě specialistu na personal branding pro podnikatelky). Že nemůžu čekat od fotografa (byť jakkoli skvělého), že to „nějak dáme“. Takže jsem se rozhodla focení pozvednout na projekt (tedy zakázkou je vytvoření osobního brandu a zákazníkem i šéfem projektu jsem já, fotograf je v tomto případě subdodavatel).

Fotografovi jsem zavolala a požádala ho o osobní placenou schůzku, kde přesně vše probereme. Byl ochotný, jako ohodnocení této práce si napsal kávu. To vypadá mile, že? Jenže je to průšvih.

 

Prací zadarmo se totiž velice výrazně změní energie v celém projektu. Někde v hluboko v podvědomí všech zúčastněných se to přesune z „Jak to udělat co nejlíp“ na „Jak to udělat co nejlevněji“.

 

A najednou se všechno sune jiným směrem. Podle mne se zablokuje obrovské množství možností. A ještě ke všemu jsem zjistila, že nejlepší řešení ve skutečnosti může být jen o trochu dražší (nebo dokonce vůbec), než to nejlevnější. Ale hrajete jinou hru. Dejte si na to pozor a na práci zdarma opravdu nikdy nepřistupujte.

 

Jak celou situaci využít?

 

Mojí prací je posouvání podnikání klientek na vyšší úroveň. Tedy zajištění, že budou moct dodávat lepší práci za vyšší cenu. Pro tento konkrétní příklad bych na místě fotografa udělala balíček služeb, něco jako „Focení pro osobní brand“. Součástí by bylo

  • osobní schůzka, kde bychom podrobně probraly cíle focení
  • ideálně ve spojení s webdesignerem, markeťákem, grafikem (asi bych se spojila s těmito lidmi a vytvořili bychom službu, kde by všichni spolupracovali a udělali přesně svůj díl práce), samozřejmě se nemusí scházet osobně, ale měli by se na celém projektu podílet
  • pokud je mojí silnou stránkou focení a nechtěla bych řešit tyto záležitosti, domluvila bych se s markeťákem, který by celou záležitost řídil a mně dodal naprosto přesné podklady, podle kterých bych fotila
  • navrhla a ukázala fotky různých dostupných interiérů v okolí
  • doporučila vizážistku na make up (to fotograf má) a ideálně i někoho, kdo pomůže s výběrem oblečení
  • pak samozřejmě to focení ;)

 

Tak a teď otázka do pranice. Jakou hodnotu by měla tato služba? Teď se nebavíme o hodinovce, ale přínosu. A ten (ve spojení s marketingem) může být opravdu obrovský. Takové dobře pojaté focení může být tím milníkem, ke kterému se po letech budete vracet s „a tady se mi začalo opravdu dařit“. A určitě vám je jasné, že tento posun nemá hodnotu jednoho kafe.

A další otázka – měly byste celkově zájem o službu „Osobní branding pro podnikatelky ve službách“? Focení by bylo jen součástí, celá služba by musela obsáhnout kompletně marketing, copywriting, webdesign… Tato služba by určitě nebyla pro začátečníky v podnikání (už proto, že osobní brand musíte budovat na zkušenostech a osobní specializaci), ale třeba pro ženy, které podnikají 3 roky a chtějí se posunout. Nebo pro zkušené profesionálky, které chtějí přejít z pozice zaměstnance na volnou nohu.

 

 

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv