Před rokem jsem byla na přednášce o time managementu. Přednášející pán měl téma zmáknuté, nabízel přehršel technik, online i offline nástrojů, srovnával jejich výhody… Jsem si jistá, že by to skvěle fungovalo. Kdybych byla muž.
Jenomže já jsem matka 4 dětí, takže jsem se zeptala: „A co když se v noci poblije děcko?“… húúúúú – do školky nemůže. Takže vy nemůžete odjet do práce ani sednout k počítači. Z diáře můžete odmazat několik dnů.
Matka dětí musí svůj čas organizovat naprosto odlišným způsobem
Došlo mi, že celý život je celek. Nemůžu zvlášť plánovat práci a zvlášť život osobní. Prostě práce, děti, domácnost a můj osobní čas se nějak rozumně musí uspořádat do těch pár hodin, které denně máme. Není možné to oddělit. Chcete-li zdvojnásobit příjem, nezbytným krokem je organizace vlastního času a vlastní energie. Chcete-li podnikat, musíte se s obojím naučit opravdu dobře hospodařit. Skvělé byznys plány jsou jen data v počítači (případně obrázky na nástěnce), pokud nemáte dostatek času a energie na jejich realizaci.
Jak získat čas a energii na podnikání při dětech
- Buďte na sebe laskavé – stále myslete na to, že vyčerpaný člověk dělá chyby, začne být nervní nebo onemocní. Takže si prosím nakládejte jen tolik, kolik opravdu dokážete zvládnout. Nemá smysl zvládat všechno možné a přitom být nešťastná, že ječím na děti.
- Určete si priority – a to opravdu jednoznačně. Dokud jsou děti malé, zřejmě to budou děti. Počítejte s výrazně zpomaleným rozjezdem podnikání – prostě pokud každou chvíli pečujete o nemocné dítě, ve 3 je vyzvedáváte ze školky a večer chcete v klidu uspat, nemůžete čekat, že se byznys rozjede stejnou rychlostí jako muži, kterému žena poskytuje kompletní servis.
- Minimalizujte – já osobně jsem radikální minimalistka. A to ve všech ohledech. V domácnosti, práci, sociálních kontaktech. Neuvěřitelně to ulehčí život.
- Delegujte cokoli můžete, kromě svých absolutních priorit. Hodně lidí například jako první deleguje pracovní záležitosti. Já jsem přesvědčená, že lepší cestou je delegovat méně náročné věci z chodu domácnosti. Je ve všech ohledech jednodušší a levnější najít šikovnou uklízečku než asistentku. Šikovnou uklízečku zaučíte během pár minut, asistentce za tu dobu tak leda předáte přístupová hesla (nemluvě o tom, kolik toho může pokazit).
- Buďte k sobě upřímná – přiznejte si, co jsou opravdu vaše silné a slabé stránky. A svůj byznys postavte výhradně na těch silných. Pokud k poskytování služeb potřebujete dodávat práci i z oblasti slabých stránek, najděte si externí spolupracovníky. Já dělám weby a v tom oboru se dále vzdělávám. Pokud potřebuji grafiku, překlad, programování… tuto práci přesunu na specialistu v daném oboru. Zřejmě bych byla schopná to udělat, ale výsledek by byl rozpačitý a trvalo by mi to dlouho.
- Omezte své vzdělávání – ano, vzdělání je opravdu dobré. A potřebujete to. Ale ženy mají díky vlastnímu sníženému sebevědomí tendenci to se vzděláváním nepřiměřeně přehánět. Vyjasněte si, co přesně je váš obor podnikání a sledujte novinky z tohoto oboru. To, co opravdu potřebujete a přinese vám to peníze. A samozřejmě potřebujete nějaké to všeobecné podnikatelské povědomí. Ale v dnešní době jsou všechny obory tak hluboké, že je vyloučeno, abyste uměla všechno. Já se soustředím na práci s WordPressem a vybrala jsem si jedinou profesionální šablonu DIVI, se kterou dělám. To mi umožňuje opravdu do hloubky pochopit její možnosti, sledovat novinky a ty si zkoušet. Na jiných šablonách web udělám také, ale může mne velice rychle zaskočit nějaký problém. Pokud mne něco zaskočí na DIVI, beru to jako příležitost ke zlepšení a opravdu věnuji čas hledání řešení. Protože vím, že tuto znalost v budoucnosti ještě mnohokrát využiji. Neskáču ze šablony na šablonu. Zrovna tak z ostatních oboru umím samozřejmě více, než laik. Ale pouze tolik, abych byla schopná nějak inteligentně zadat práci profesionálovi a odhadla náročnost celé práce.
- Respektujte svůj cyklus – podívejte na stránky Cyklická žena a je-li to jenom trochu možné, aplikujte do praxe. Když dopředu víte, že budete mít nižší hladinu energie a depresivní náladu, lépe vyhodnotíte pocity zoufalství, když vám zrovna něco nepůjde. Já se držím hesla: „Před menstruací se nerozvádět a neodvolávat zakázky“.
- Naučte se vědomě pracovat se svou energií – toto je tím důležitější, čím více je váš osud a práce ve vašich rukou. Žena na pásu výsledek svého příjmu nijak moc neovlivní (prostě se snaží dělat pořád stejně dobře). Podnikatelka je v naprosto odlišné pozici. Dostatek energie vám umožní dělat dobrá rozhodnutí (např. že nemá smysl makat 12 hodin denně na projektu, kde máte velice nízkou nebo nejistou odměnu a takovou zakázku co nejrychleji ukončit).
- Soustavně pracujte na zvýšení své sebehodnoty – tím se ubráníte práci zdarma, práci špatně ohodnocené, práci naprosto nesmyslné, špatným klientům.
- Važte si svého času – je to klišé. Vím. Opravdu si zkuste u každé činnosti říct, jaký má pro vás přínos. Máte radost? Posunuje vás dopředu? Přinese peníze? Dobrého klienta? Posilujete svůj brand, nebo si to jenom myslíte?
- A na závěr… velká pravda… Zkuste si doplnit větu: „Abych zdvojnásobila svůj příjem, musím…“. Schválně, vyskočilo vám na mysli „dvakrát tolik makat“? A hned nato vás zachvátila panika, že to prostě nedáte? Že nemůžete víc nespat? No, tak to není pravda :) Abyste zdvojnásobila svůj příjem, nemusíte dvakrát tolik makat. Musíte pracovat chytřeji a do byznysu nalít více energie, ne více času.
Pokračování příště…