Ženy, podnikání a čas

autor: | 13. 6. 2017 | Podnikání žen

Před rokem jsem byla na přednášce o time managementu. Přednášející pán měl téma zmáknuté, nabízel přehršel technik, online i offline nástrojů, srovnával jejich výhody… Jsem si jistá, že by to skvěle fungovalo. Kdybych byla muž.

Jenomže já jsem matka 4 dětí, takže jsem se zeptala: „A co když se v noci poblije děcko?“… húúúúú – do školky nemůže. Takže vy nemůžete odjet do práce ani sednout k počítači. Z diáře můžete odmazat několik dnů.

 

Matka dětí musí svůj čas organizovat naprosto odlišným způsobem

 

Došlo mi, že celý život je celek. Nemůžu zvlášť plánovat práci a zvlášť život osobní. Prostě práce, děti, domácnost a můj osobní čas se nějak rozumně musí uspořádat do těch pár hodin, které denně máme. Není možné to oddělit. Chcete-li zdvojnásobit příjem, nezbytným krokem je organizace vlastního času a vlastní energie. Chcete-li podnikat, musíte se s obojím naučit opravdu dobře hospodařit. Skvělé byznys plány jsou jen data v počítači (případně obrázky na nástěnce), pokud nemáte dostatek času a energie na jejich realizaci.

 

 Jak získat čas a energii na podnikání při dětech

 

  1. Buďte na sebe laskavé – stále myslete na to, že vyčerpaný člověk dělá chyby, začne být nervní nebo onemocní. Takže si prosím nakládejte jen tolik, kolik opravdu dokážete zvládnout. Nemá smysl zvládat všechno možné a přitom být nešťastná, že ječím na děti.
  2. Určete si priority – a to opravdu jednoznačně. Dokud jsou děti malé, zřejmě to budou děti. Počítejte s výrazně zpomaleným rozjezdem podnikání – prostě pokud každou chvíli pečujete o nemocné dítě, ve 3 je vyzvedáváte ze školky a večer chcete v klidu uspat, nemůžete čekat, že se byznys rozjede stejnou rychlostí jako muži, kterému žena poskytuje kompletní servis.
  3. Minimalizujte – já osobně jsem radikální minimalistka. A to ve všech ohledech. V domácnosti, práci, sociálních kontaktech. Neuvěřitelně to ulehčí život.
  4. Delegujte cokoli můžete, kromě svých absolutních priorit. Hodně lidí například jako první deleguje pracovní záležitosti. Já jsem přesvědčená, že lepší cestou je delegovat méně náročné věci z chodu domácnosti. Je ve všech ohledech jednodušší a levnější najít šikovnou uklízečku než asistentku. Šikovnou uklízečku zaučíte během pár minut, asistentce za tu dobu tak leda předáte přístupová hesla (nemluvě o tom, kolik toho může pokazit).
  5. Buďte k sobě upřímná – přiznejte si, co jsou opravdu vaše silné a slabé stránky. A svůj byznys postavte výhradně na těch silných. Pokud k poskytování služeb potřebujete dodávat práci i z oblasti slabých stránek, najděte si externí spolupracovníky. Já dělám weby a v tom oboru se dále vzdělávám. Pokud potřebuji grafiku, překlad, programování… tuto práci přesunu na specialistu v daném oboru. Zřejmě bych byla schopná to udělat, ale výsledek by byl rozpačitý a trvalo by mi to dlouho.
  6. Omezte své vzdělávání – ano, vzdělání je opravdu dobré. A potřebujete to. Ale ženy mají díky vlastnímu sníženému sebevědomí tendenci to se vzděláváním nepřiměřeně přehánět. Vyjasněte si, co přesně je váš obor podnikání a sledujte novinky z tohoto oboru. To, co opravdu potřebujete a přinese vám to peníze. A samozřejmě potřebujete nějaké to všeobecné podnikatelské povědomí. Ale v dnešní době jsou všechny obory tak hluboké, že je vyloučeno, abyste uměla všechno. Já se soustředím na práci s WordPressem a vybrala jsem si jedinou profesionální šablonu DIVI, se kterou dělám. To mi umožňuje opravdu do hloubky pochopit její možnosti, sledovat novinky a ty si zkoušet. Na jiných šablonách web udělám také, ale může mne velice rychle zaskočit nějaký problém. Pokud mne něco zaskočí na DIVI, beru to jako příležitost ke zlepšení a opravdu věnuji čas hledání řešení. Protože vím, že tuto znalost v budoucnosti ještě mnohokrát využiji. Neskáču ze šablony na šablonu. Zrovna tak z ostatních oboru umím samozřejmě více, než laik. Ale pouze tolik, abych byla schopná nějak inteligentně zadat práci profesionálovi a odhadla náročnost celé práce.
  7. Respektujte svůj cyklus – podívejte na stránky Cyklická žena a je-li to jenom trochu možné, aplikujte do praxe. Když dopředu víte, že budete mít nižší hladinu energie a depresivní náladu, lépe vyhodnotíte pocity zoufalství, když vám zrovna něco nepůjde. Já se držím hesla: „Před menstruací se nerozvádět a neodvolávat zakázky“.
  8. Naučte se vědomě pracovat se svou energií – toto je tím důležitější, čím více je váš osud a práce ve vašich rukou. Žena na pásu výsledek svého příjmu nijak moc neovlivní (prostě se snaží dělat pořád stejně dobře). Podnikatelka je v naprosto odlišné pozici. Dostatek energie vám umožní dělat dobrá rozhodnutí (např. že nemá smysl makat 12 hodin denně na projektu, kde máte velice nízkou nebo nejistou odměnu a takovou zakázku co nejrychleji ukončit).
  9. Soustavně pracujte na zvýšení své sebehodnoty – tím se ubráníte práci zdarma, práci špatně ohodnocené, práci naprosto nesmyslné, špatným klientům.
  10. Važte si svého času – je to klišé. Vím. Opravdu si zkuste u každé činnosti říct, jaký má pro vás přínos. Máte radost? Posunuje vás dopředu? Přinese peníze? Dobrého klienta? Posilujete svůj brand, nebo si to jenom myslíte?
  11. A na závěr… velká pravda… Zkuste si doplnit větu: „Abych zdvojnásobila svůj příjem, musím…“. Schválně, vyskočilo vám na mysli „dvakrát tolik makat“? A hned nato vás zachvátila panika, že to prostě nedáte? Že nemůžete víc nespat? No, tak to není pravda :) Abyste zdvojnásobila svůj příjem, nemusíte dvakrát tolik makat. Musíte pracovat chytřeji a do byznysu nalít více energie, ne více času.

 

 

Pokračování příště…

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv