Pokud je vaší cílovou skupinou generace středního věku, pravděpodobně se bude pohybovat na FB. Z toho plyne, že FB je ideální sociální sítí, kterou můžete používat pro svůj marketing.
1) FB osobní profil – každý na FB má osobní profil, bez něho nemáte přístup k dalším možnostem. FB profil by se měl používat výhradně k osobním účelům, ale většina podnikatelů začíná na FB právě s osobním profilem. Až když jsou více aktivní a mají nasbíráno více přátel, přiklání se k dalším možnostem. Jako podnikatelky si prosím uvědomte, že FB profil se ve vyhledávači zobrazí mezi prvními možnostmi při zadání vašeho jména. Zároveň pokud někoho na FB kontaktujete, nebo se chcete připojit ke skupině, tak toto je první, na co se každý podívá. Takže soukromí ano, ale přiměřeně. Vyberte vhodnou fotografii do profilovky. Mimino, kytička, pes ani anime figurka se vážně nehodí. I když budete mít svoji vlastní fotku, zeptejte se několika lidí z okolí, jak na ně působí. První dojem. “Sexy” možná není úplně dobře. “Milá” také ne. Tedy, záleží jaký typ služeb nabízíte.
2) FB firemní stránka – firemní stránka vám primárně umožňuje používat placenou reklamu. Reklama na FB je vážně skvělá, dokáže velmi účinně mířit na vaše publikum + využívat možnosti remarketingu (k tomu potřebujete FB pixel). Bez placené propagace můžete podnikat, ale výrazně si to tím zpomalíte.
3) FB skupina – moje oblíbená. FB skupina může být uzavřená (vstup musí schválit administrátor), anebo třeba tajná. Coby administrátoři máte dění ve skupině zcela ve své moci. Rozhodujete, koho přijmout a koho vyloučit. Máte pod kontrolou obsah. Pokud se vám podaří vytvořit aktivní FB skupinu, získala jste fantastický marketingový nástroj. Pro aktivní podnikatelky jsem založila FB skupinu, do které vás tímto srdečně zvu.
Vybudování kvalitní angažované FB skupiny – můj postup
Online marketing funguje pouze pokud se používá jako provázaný systém, kde jedno podporuje druhé.
1) Coby magnet na kontakty jsem napsala 10denní program pro nestíhající podnikatelky
2) Ten jsem připravila v MailChimpu coby automatizovanou kampaň
3) V blogu jsem připravila příspěvek, který je úvodním textem k opt-in, která je na konci stránky
4) Ze své FB stránky zapínám propagaci, kde mířím na ženy 35-55 let, Pražačky, se zájmem o alternativní medicínu, knihy, cestování, alternativní vzdělávání, jógu (s tím nastavením experimentuju, v Praze mám nejlepší konverzní poměr); teď chci prodávat i na Slovensko, takže budu mířit na Slovensko. Zároveň je na obrázku fotka polární záře, takže na propagaci reagují ženy, které s danými tématy rezonují.
5) Svým kontaktům denně zasílám e-mail, po dobu 10 dní – tam je postupně představuji mé zkušenosti s organizací domácnosti, 4 dětí, bydlení na samotě a podnikáním
6) Teprve v posledním NS je pozvu do své skupiny
7) Takže všechny již před pozváním prošly vcelku slušným filtrem – upřímně, tohle považuju za naprosto zásadní. Vaším cílem není dostat do skupiny HODNĚ lidí. Ale takové, které budou fungovat určitým způsobem a na určité úrovni. Já osobně chtěla mít skupinu inteligentních, podnikavých a akčních žen, které se budou zároveň podporovat. Ale kde přitom bude legrace, odlehčenost a nadhled. To se mi podařilo. K dnešnímu dni (7 měsíců od založení skupiny) je v ní 490 členů a za posledních 28 dní ve skupině přibylo 7,5 tisíce příspěvků, komentářů, laiků. Zároveň mám velmi pozitivní zpětnou vazbu od členů.
Aby FB skupina fungovala
Jedna věc je kontakty sesbírat, druhá udržet jejich zájem. Uznávám, že mít vysoce kvalitní skupinu je náročné.
1) Já si opravdu velice vážím všech členů své skupiny
2) Ve skupině jsem denně a několikrát denně postuji obsah o kterém věřím, že pro ně bude přínosný
3) Jako základní pravidlo jsem nastavila slušnost a vzájemnou podporu
4) Skupina je o marketingu, takže všem členům umožňuji tam svobodně publikovat své e-booky zdarma, placené programy, služby (pokud by někdo příliš tlačil na pilu, napíšu mu)
5) Skupina je uzavřená a výhradně pro ženy (takže energie v ní je akční, odlehčená)
Že je to příliš náročné? Ano. Ale pokud se vám podaří do své skupiny pozvat ty správné lidi, získáte poklad. Přímý kontakt s vaší cílovou skupinou. Nemusíte se dohadovat, co by asi tak mohli potřebovat a za co by byli ochotni zaplatit. Buď to tam přímo řeší, nebo se jich prostě zeptáte.
A co z toho budete mít?
- Jste podnikatelky, takže si budujete svou komunitu. Komunitu lidí, kterým denně sdělujete co a proč děláte. Jakým způsobem. Za kolik. Nenásilně. Takže v okamžiku, kdy chcete prodat, máte komu. Nemusíte nikomu nic vysvětlovat, protože všichni z komunity ví, co od vás můžou čekat. Stačí vyhlásit volný termín na konzultaci nebo vložit link na prodej digitálního produktu.
- Kvalitní průzkum trhu – podnikatelský nápad? Než se pustíte do jeho rozvíjení, hoďte rychlý příspěvek do své FB, kde je vaše cílovka. Získáte zdarma kvalitní zpětnou vazbu.
- Kvalitní prostředí na sociální síti – sociální sítě v průměru jsou docela žumpa. Do skupiny si můžete natáhnout takové lidi, jaké budete chtít! Určujete pravidla! Vyměňte žumpu za luxusní přírodní jezírko!
- Kvalitní marketing – podívejte, flákat se je lidské. Pokud máte vlastní aktivní skupinu, nejspíš veškerý čas, který budete ochotná věnovat sociálním sítím, přesunete do správy vaší skupiny. Podstata činnosti je stejná, energie mnohem lepší! Neflákáte se, marketujete. A to velice efektivně!