Homeopatický marketing nefunguje

autor: | 3. 1. 2019 | Online marketing

Občas se mnou moji klienti zkoušejí smlouvat. „Ok, tak já se tomu marketingu budu věnovat, ale jenom trochu. Jeden článek měsíčně je až až, ne?“. Přátelé, nenechte se vysmát. Takhle to fakticky nefunguje.

Aby marketing fungoval (respektive cokoli fungovalo) musíte vědět:

  1. Čeho se snažíte dosáhnout 
  2. Proč se toho snažíte dosáhnout
  3. Co pro to musíte udělat

Takže přijít s plánem „budu to tak trochu šolichat“ je z podstaty nesmysl. Chápu, že máte pocit, že byste měli dělat marketing. Ten pocit je dokonce tak silný, že zajdete za konzultantkou. Ale psaní článků jen tak občas bez jakéhokoli záměru je ztráta času. 

 

Jak dělat marketing efektivně?

 

Stanovte si naprosto konkrétní roční cíl, kterého chcete dosáhnout. Ten si napište v korunách. A potom dejte prostor zpětnému inženýrství

  1. Chcete ročně vydělat 1 000 000 Kč.
  2. Napište si, kolik jaké služby a za kolik peněz musíte za ten rok prodat (k podobným hrátkám doporučuji Excel, ne myšlenkové mapy).
  3. Započítejte dovolené a čas pracovního útlumu (obvykle všechny prázdniny) a své služby rozpočítejte do měsíců.
  4. Teď se nad tím vážně zamyslete, je to realistické? Fakt to můžete zvládnout? Co se dá zdražit? Jaká nová služba přidat? 
  5. Je třeba udělat nějaké zásadní změny? Přijmout chůvu? Asistentku? Spustit prodej digitálních produktů?
  6. A teď jsme u toho marketingu – kolik lidí o vaší službě musí vědět, aby se vám podařilo dosáhnout prodejních cílů? Tedy konkrétně, kolik kontaktů získáte do svého seznamu kontaktů? 
  7. Jakým způsobem jim o sobě dáte vědět? Nejsnazší je užití sociálních sítí.
  8. Kolik jste ochotni investovat do propagace? Je jasné, že psát pravidelně články pro dvacet lidí je vcelku otrava a nic moc to nepřinese. Placená propagace na sociálních sítích je velmi efektivní způsob, jak počet kontaktů rozšířit.

 

A teď z toho udělejte marketingový plán

 

  1. Naplánujte články na blog a jejich frekvenci (pokud s podnikáním chcete pohnout, tak jednou týdně).
  2. Naplánujte využití sociálních sítí (vážně dobré jsou FB skupiny).
  3. Namyslete si vytvoření „magnetu na kontakty“.
  4. Do kalendáře rozplánujte potřebné aktivity pro jednotlivé měsíce (je jasné, že když nemáte čas jenom na marketing, tak zprocesování celého systému bude dlouhodobý úkol).
  5. Mrkněte na web, jestli odpovídá vašemu záměru. Co fotky? Ceník? Design? Je to web člověka, který vydělává milión ročně? 
  6. Udělejte finanční rozpočet na propagaci – kolik investujete? Ve kterých měsících? Budete investovat intenzivně s konkrétním záměrem, nebo stabilně každý měsíc podobnou částku?
  7. Co přesně se musíte naučit, abyste to zvládli? Co neumíte a nechcete se učit? Najmete si pomoc? 
  8. S někým zkušeným svůj plán a rozpočet projděte. Jak moc jste realističtí? Laici obvykle výrazně podcení časovou náročnost (udělat kvalitní web vážně není otázka pár hodin) a přecení konverzní poměr (tedy kolik lidí, kteří ví o jejich práci, si ji skutečně bude ochotno zakoupit). 
  9. Udělejte si tabulky, kde budete průběžně sledovat svůj pokrok.

 

Tak a teď si představte ono původní „jeden článek měsíčně stačí…“. 

 

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv