Značka, brand, branding. Pokud podnikáte, určitě jste už něco podobného řešily. Ale jak na to? Jak vytvořit brand, který bude fungovat právě vám a přivede ty správné zákazníky? Tento článek je pro malé firmy, kde byznys stojí na jedné osobě. U větších firem se branding řeší jinak – ale o tom nepíšu, protože s tím nemám osobní zkušenost.
Buďte autentičtí
Autenticita je krásné slovo – ale co vlastně znamená? U malých podnikatelek je firma vždy úzce propojena s osobností zakladatelky. Tomu se nevyhnete. Ať léčíte, stavíte weby, jste kadeřnice nebo vizážistka – zákazník jedná přímo s vámi. Jak se budete chovat vy, tak bude vnímat i vaši značku.
A podle pravidla „podobné přitahuje podobné“ si zákazníci vybírají firmu, která je jim osobně blízká. Rozhodují se na základě vašeho brandu – tedy stylu, jakým píšete, fotek, barev, loga, videí nebo ceny. (K cenotvorbě a jejímu významu pro brand se dostanu příště.)
Když jste autentičtí a máte dobře postavenou značku, přitáhnete zákazníky, kteří hledají právě vaše služby – tedy vás. A spolupráce s nimi pak bývá radost.
Vyberte si svůj styl
To úzce souvisí s vaší osobností. Já jsem si dlouho myslela, že abych působila profesionálně, musím nosit kostýmek, značkovou kabelku a mluvit super korektně. Pěkná blbost (ano, nejsem úplně korektní – a to je součást mé značky :). Kdybych to dělala, na schůzce bych víc řešila silonky než požadavky klienta…
Naštěstí jsem objevila práci Táni Havlíčkové (díky, Hanko!), která má skvělé poselství – a marketing – a rozsvítilo se mi. Celý život nosím rifle a nelíčím se. Nemá smysl to měnit kvůli podnikání. Byla bych nešťastná a přitáhla bych špatné klienty. Takže díky Táně vím, že jsem ležérní typ a nemá smysl se tvářit jinak.
Vyberte si své barvy
Barvy musí ladit s osobností. Jste něžná, pečující? Asi vaše barva nebude fuchsiová. Právnička by zase neměla mít růžovou (ano, profesi občas přece jen upřednostňujeme – od právníka čekáme razanci a profesionalitu, ne romantiku).
Nastavte si svůj styl psaní
Tady by měla ladit vaše osobnost s cílovou skupinou. Moje cílovka jsou ženy podnikatelky – ne jiní webaři, ne ředitelé korporací. Mám ráda osobní a přátelský tón, proto nepíšu články plné odborných termínů a nemám fotku v kostýmku. Se svými klientkami se často setkávám osobně, proto by můj psaný projev měl ladit s mluveným. Umím psát korektně – ale při tříhodinovém jednání se tak nechci (a nebudu) vyjadřovat.
Vaše fotka = vaše logo
Pro malé podnikatelky často platí, že jejich fotka je silnější než logo. Na sítích i webu ukazujete svou práci – a sebe. Jste romantická duše, masérka? Klidně fotky s kytičkami, ať je jasné, že o klientky pečujete s láskou. Děláte marketing? Foťte se s počítačem, s mobilem – ukažte, že svou práci žijete. Jste ležérní? Nenuťte se do kostýmků – klidně fotku venku, na terase.
Já sama jsem se na profi focení odhodlávala dva roky. Všem jsem tvrdila, jak jsou fotky důležité (a jsou!). Ale sama jsem to odkládala. Dnes jsem objednaná k fotografce. Je to pro mě velké vystoupení z komfortní zóny – vlastně je mi z toho zle. Ale dám to. A jestli jsem měla pravdu (a to obvykle mívám 😊), posune to můj byznys a značku zase o kus dál.
Nestresujte se
Připadá vám budování osobní značky jako velké sousto? Nestresujte se. Udělejte to tak, jak teď nejlíp zvládnete. Branding je proces – vyvíjí se s vámi i s byznysem. Nic není vytesané do kamene. Za rok můžete všechno změnit. A pak znovu – až budete víc věřit sobě a své práci.
Co by byl první malý krok, kterým dnes posílíte svou značku?

