Vyberte stránku

Nedávno jsem vedla poměrně obsáhnou konverzaci s klientkou o tom, že si v mé FB skupině pro podnikatelky připadá utisknutá zaběhnutými profesionálkami z jejího oboru, nepodporovaná, nevítaná. Ví, že umí svou práci a ve skupině má svou cílovku, ale neumí se k ní dostat. Skupina má v současnosti téměř 4 000 členek, je velmi aktivní a s největší pravděpodobností i nadále poroste. Jak to tedy udělat, abyste se dokázaly i v takovém prostředí prosadit?

 

Převzetí zodpovědnosti

 

U takto velké skupiny nemůžete čekat, že konkrétně vás bude zakladatelka nějakým způsobem tlačit nahoru. Je to na vás!

 

Jak fungují velké FB skupiny?

 

Ve FB skupině to funguje úplně stejně jako v jakémkoli jiném kolektivu. Lidé reagují na toho, koho znají a považují za svého „přítele“. Aby vás znaly, musíte být vidět. Abyste byly vidět, musíte publikovat. Často. Způsobem, který je pro ostatní atraktivní. Nebo kontroverzní – potom pod příspěvky vznikne živá diskuse, algoritmus vyhodnotí příspěvek jako atraktivní a zobrazí jej mnohem více lidem, kteří budou opět reagovat. Zkuste psát příspěvky, které nebudou přímo prodejní, budou mít pro ostatní hodnotu a zároveň budou podněcovat k diskusi.

 

Každá skupina má svá specifika

 

Než začnete vynakládat velké množství času a energie na prosazení se v konkrétní FB skupině, pořádně se rozmyslete. Opravdu je toto skupina, kde je moje cílovka? Klientela, o kterou stojím? Neexistuje jiná skupina, která by pro mne byla vhodnější? Nebo třeba jiná sociální síť? Placená reklama? Mailing? YouTube? Čeho konkrétně chcete v té skupině dosáhnout a jaký to bude mít přínos pro váš byznys?

A vždy nejdříve mrkněte do pravidel skupiny. V těch zaběhnutých tam kromě obecných pravidel vyzývajících ke slušnému chování bývá poměrně přesně uvedeno, za jakých podmínek mohou členové skupiny propagovat svou práci. Konkrétně v té mé mohou propagovat pouze členky katalogu (roční členství stojí 2 800 Kč). Ostatní tam sice mohou svou propagaci také dostat, ale je to pro ně mnohem složitější (mohou třeba čekat na občasné termíny podpory začínajících podnikatelek, nebo svou propagaci kamuflovat jako marketingový dotaz).

 

Válcuje vás konkurence?

 

Opravdu? A je to jenom v dané FB skupině, celkově v online prostředí, nebo úplně všude? Hele, na rovinu, nejspíš nebudete paranoidní, ale vidíte věci tak, jak to je. Covid přinesl obrovský rozmach online podnikání (myslím, že podnikání obecně). Díky silné propagaci byznys mentorek spousta žen získala dojem, že podnikání (a zvlášť to online) je totální brnkačka, kterou zvládne každý. Kromě toho všude čteme „následuj své sny, dej svému životu smysl“. Ve finále je tu obrovské množsví kouček, terapeutek, byznys mentorek, VA, grafiček, copywriterek… čekoholi. Pravda. Ale jen jedna strana mince. Zároveň je stále velmi těžké ve všech oborech najít někoho kvalitního.

 

1) Budujte silný brand – naučte se být opravdu rozpoznatelné – vlastní styl komunikace, jedna fotka napříč sítěmi, jednoduchý a srozumitelný web, jasná nabídka.

2) Vydefinujte si dobře svou vlastní marketingovou niche – jde o to, že např. byznys mentorek je v současnosti téměř nekonečně. I já jsem se cítila poněkud stísněně. Takže jsem udělala změnu a začala se zaměřovat na podporu žen podnikajících ve službách, které jsou 50+. Vidím tam velkou budoucnost. A zároveň prakticky nulovou konkurenci (nebo o ní nevím). K tématu doporučuji knihu Strategie modrého oceánu.

3) Najděte si jinou začínající skupinu – uvědomte si, že ženy, u kterých vnímáte velmi silnou pozici ve skupině, ji nezískaly jen tak. Obvykle to jsou dlouholeté členky, které ve skupině tráví opravdu hodně času podporou ostatních. Tu pozici mají vydřenou. Vy zrovna tak můžete začít v nějaké menší skupince a během let s ní vyrůst.

 

Jak se prosadit konkrétně ve skupině JanaS. – online pro rebelky?

 

1) Kupte si členství v katalogu – tak získáte možnost neomezeně publikovat. Zároveň se můžete účastnit soutěže o volné termíny pro Článek v katalogu nebo Týden ve skupině. Toto je výborná příležitost, jak na sebe strhnout vlnu zájmu. Vyberte atraktivní téma, dobře jej zpracujte, komunikujte s ostatními. Během Týden ve skupině můžete své příspěvky topovat, takže budou mít mnohem lepší dosah.

2) Začněte v malých skupinkách při online programech – u mých placených programů je mnohem menší skupina, než ve velké skupině. Obvykle 160 žen po dobu několika týdnů. Během programu spolu ženy navážou osobní vztahy, přátelství, velmi často i podnikatelské spolupráce (u začátečníků často formou barteru). Po skončení programů se tyto malé skupiny uzavřou a ženy se přelijí zpět do té velké skupiny. Ale již s vybudovanými vztahy, takže se vzájemně „znají“ a nadále se podporují. Takovým ideálním programem pro začínající podnikatelky, které chtějí mimo know how získat i tento cenný sociální bonus, je 21denní transformační program pro podnikatelky. Program bude v listopadu, předprodej končí 30. září.