Valná část žen v mém okolí už pochopila, že má problém s nastavením ceny. Přiznaly si, co všechno musí do své hodinovky počítat – třeba rezervu na nemoc nebo důchod – a chtějí s tím něco udělat. A teď je čeká ten „strašidelný“ krok: zvýšení ceny.
Navýšení ceny u nových klientů
Pokud nemáte stálé klienty a pracujete pokaždé s novými lidmi, zvýšit cenu není problém – prostě ji změníte na webu.
Začínáte-li s podnikáním, určitě cenu nenastavujte co nejníže. Klienti si na nízkou cenu zvyknou a bude těžké ji později navýšit na rozumnou úroveň. Už od začátku si představte cenu, kam se chcete časem dostat, a popište si cestu. Máte třeba masážní salón? Platíte nájem, energie, zařízení. Když začnete na 200 Kč/h jen proto, abyste získala klienty, bude těžké dostat se na potřebných 1 000 Kč/h.
Jak zvýšit cenu a nepřijít o stálé klienty
První podmínka: poskytujte opravdu co nejlepší službu. Když je klient dlouhodobě spokojený a nedokáže si vás představit nahradit, na zvýšení ceny přistoupí.
Důležité je být s novou cenou vnitřně srovnaná. Pokud ji sama považujete za přestřelenou, neobhájíte ji – nebo ji podvědomě snížíte: nebudete účtovat veškerý čas, budete rozdávat slevy… a výsledek? Ničemu to nepomůže.
Cenu zvyšujte postupně. Dvojnásobek najednou je drsné. Zvýšit ji třikrát ročně o 25 % je snesitelné a většinou projde.
Jak navýšení ceny oznámit
Oznámte klientům změnu s předstihem. Dejte vědět na webu i na Facebooku, že od určitého data bude cena vyšší. Věrným klientům můžete nabídnout jako bonus možnost koupit si permanentku nebo balíček hodin za starou cenu, který využijí i později. Tak to dělám já – funguje to skvěle. Klienti mají čas se rozhodnout a já mám jistotu, že přechod proběhne hladce.
Před navýšením ceny věnujte zvýšenou pozornost marketingu. Když se vám podaří zvýšit poptávku, budete mít při změně ceny pevnou půdu pod nohama (a přiznejme si: zvyšování ceny je hlavně hra s vlastním strachem).
Co když někteří odejdou?
Počítejte s tím, že někteří klienti opravdu odejdou. Ale klid – když zvýšíte cenu o 25 % a 10 % klientů odejde, pořád vyhráváte. Pracujete méně hodin za víc peněz. A brzy přijdou nové zakázky už za vyšší cenu.
Upgrade: zlepšete se
Upgradujte – moje nejoblíbenější slovo :) Když zvedáte cenu, zkuste něco zlepšit. Kvalitu služby nebo cokoli z vašeho byznysu. Vy i klienti se budete cítit lépe. Dát víc peněz za něco lepšího je naprosto v pořádku. A nemusí to být velká věc – příklad: mám skvělého zubaře, ale v čekárně není místo k sezení, chybí kytka nebo pití. Drobná změna, ale pocit by byl mnohem lepší – a připlatit? Bez problému.
Jaký první krok uděláte dnes, abyste zvýšila cenu a posílila svůj byznys?


