Marketingová strategie pro podnikatelky ve službách

autor: | 6. 12. 2022 | Podnikání žen, Prodej digi produktů

Množí se mi tady dotazy, jestli tedy zrovna vy musíte mít magnet na kontakty, mailing, komunitu, databázi.

Pokusím se to rozlousknout. Ale dopředu upozorňuji, že

1) nikdo rozumný vám na tohle neodpoví na základě pár řádků vašeho textu, ani když mrkne na web; jestli chcete opravdu kvalitní odpověď, objednejte se ke zkušené markeťačce a počítejte s investicí pár hodin a pár tisíc

2) většina strategií, které čtete, vychází z modelu „prodej on-line programů“; je to taková meta. Ale! a to píšu fakt nerada – většina podnikatelek nikdy on-line byznys nedostane do stavu, aby jí to fakt živilo. A těch „za vodou“ je mnohem méně, než to vypadá. Jsou. Ale je jich málo. Samozřejmě nikde nejsou žádné oficiální údaje, ale na základě mých zkušeností si troufnu tvrdit, že to jsou nižší jednotky procent. Ono často, i když to z venku vypadá jako „mega byznys“, tak po bližším přezkoumání zjistíte, že jako OK, je to slušný nadstandard, ale není to zázrak. Zvlášť, když s danou podnikatelkou kamarádíte a vidíte, kolik času a nervů jí to ve skutečnosti stojí. A ne, fotky ze super pláže nejsou důkazem fungujícího byznysu.

3) Je opravdu běžné, že si VA oné úspěšné podnikatelky v reálu na hodinu vydělá více, než ona podnikatelka.

 

Základní rozdělení podle způsobu práce

 

Já si na základě zkušeností rozdělila podnikatelky ve službách do tří kategorií, možná vám to pomůže s výběrem strategie. Samozřejmě všude platí výjimky

1) Účetní, webařka, PPC specialista – toto jsou příklady profesí, které jsou odborné a v naší komunitě intenzivně poptávané. Pro všechny tři příklady platí

– po jejich práci je velká poptávka
– když jste šikovné, dostanete se prací 1:1 na 100 000 měsíčně, ale máknete si
– nemusíte mít magnet ani databázi kontaktů (ušetříte kvanta času a peněz)
– místo vlastní komunity si vystačíte s tím, že budete aktivnějším členem několika cizích podnikatelských komunity, kde občas něco z vašeho oboru napíšete (dobrou investicí do marketingu je členství v katalogu podnikatelek)
– základem marketingu jsou reference
– na webu potřebujete mít popis služby, ceník, reference a kontakt (nedávejte si formulář, ty velmi často technicky selhávají a nikdo se to nedozví)

 
2) Fyzioterapeutka, masérka – prostě osobní kontakt s klienty
 
– základem marketingu je uvědomění, že pracujete LOKÁLNĚ
– zaregistrujte se na Firmy.cz
– při rozjezdu podnikání můžete investovat do FB reklamy, která se dá velmi pěkně mířit (oblast, věk, pohlaví, zájmy)
– na webu potřebujete popis služeb, ceník, registrační formulář, mapu a popis toho, kde můžou klienti parkovat
– vyplatí se mít dobré osobní vztahy s lidmi, kteří k vám můžou směřovat klientelu (třeba lékaři)
– vyplatí se mít dobré vztahy s konkurencí (můžete si vzájemně přeposílat klienty podle kapacity či specializace)
– investujte do kvalitních fotek, kde budete opravdu vidět vy i prostředí, ve kterém se s klienty setkáváte
– magnet, databázi ani komunitu nepotřebujete
– je dobré mít FB stránku (nebo osobní profil) a tam občas sdílet něco z vlastního oboru, prostě jenom pro připomenutí, co děláte; vymazlený baner a odkaz na web
 
3) Toužíte po „pasivním příjmu“, nebo prostě chcete udělat změnu ve společnosti (big impact, v aj to zní lépe)
 

– já spadám do této kategorie
– máte možnost no limit příjmů
– když jste dobré a konzistentní ve své práci
– tady potřebujete magnet, komunitu, databázi, investice do propagace, kvalitního webu, grafiky
– taky zřejmě mentoringu, byznysových programů, koučinku a terapií
– počítejte s tím, že trvá, než to začne fungovat
– obrovské množství neplacené práce
– ale když to funguje, je to pecka
– nedoporučila bych lidem, které děsí cokoli technického (platit si podporu na každý newsletter a výměnu odkazu vás zruinuje)
– většině se to nepodaří
– viděla jsou spoustu případů, kdy žena utopila statisíce korun a stejně to k ničemu nebylo; kdyby se místo toho prostě věnovala své práci 1:1, tak mohla být v plusu

 

Co dělat, když s podnikáním začínáte a chcete patřit do třetí kategorie?

 
  1. Skutečně zvažte, jaké jsou vaše možnosti a schopnosti.
  2. Ze začátku podnikání pracujte 1:1, sbírejte zkušenosti, šetřete si peníze
  3. Postupně zdražujte
  4. Až budete mít dost klientů a peněz, uvolněte část vašeho pracovního času na „marketing a tvorbu pasivního příjmu“
  5. Dál dělejte pro klienty 1:1
  6. Nepracujte po nocích a o víkendech (alespoň ne běžně)
  7. Budujte si jméno, sbírejte reference
  8. Buďte aktivní na sociálních sítích
  9. Začněte s něčím opravdu malým, udělat digi produkt zvládne skoro každý, prodat ho už je vyšší dívčí
  10. Pokud nebudete z počátku úspěšné, nezoufejte. Prodej se učí zkušenostmi.
  11. Buďte rozumné v investicích (na začátku fakt nepotřebujete logo za 15 000)
  12. Po prvním pokusu o prodej si zaplaťte kvalitní marketingovou konzultaci a nechce si ji vyhodnotit. Může se vám dostat opravdu velmi cenných rad.
JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv