Online trh se nehroutí, on se přeskupuje

autor: | 17. 6. 2025 | Online marketing

Vypadá to, že nám ten rybníček online podnikání začíná zahnívat až tuhnout, že? Nějak se to nehýbe, dochází motivace, radost, peníze…

Co se stalo?

Pojďme se na to podívat

1) Masivní nástup AI – lidem v našem oboru začíná docházet, že jejich představa „mě se to netýká“ se jich kurňa týká. A to buď přímo (markeťačky, copywriterky, koučky, webařky…), nebo nepřímo (na rovinu – všichni ostatní).
2) Kurzy od Úřadu práce – jéééj! Proč by si někdo kupoval kurz za 20 000, když může mít dotovaný za pár stovek. A pokud ne zrovna z vašeho oboru, tak se holt momentálně bude vzdělávat v něčem jiném.
3) Splaskává online bublina – tohle je přirozený proces – prostě trh s online kurzy byl nějakou dobu naspeedovaný, zvlášť v určitých oborech se prodalo všechno. Covid celou situaci vyhodil do extrému (gratulace všem, kterým se podařilo tuhle vlnu chytnout). No a teď nám ta přebubřelá bublina splaskává. Je to přirozený proces, který o něco urychlila AI a ty kurzy. Ale stalo by se to stejně.
4) Je léto – to je naprosto přirozeně a cyklicky doba, kdy lidi vypínají. Jsou orvaní ze své práce a chtějí si odpočinout. Tak je to každý rok. Kdo je v oboru dost dlouho, tak to ví a naplánuje si dlouhé prázdniny (já to tak dělám, je to skvělý), nebo naopak vyhodnotí, že konkurence se bude válet někde na lehátku a uvidí v tom svou příležitost (Sigrun to tahle dělá). Na podzim to zase naskočí. Pokud podnikáte ve volnočasovějších tématech, tak to budete mít obráceně.

Tohle není pesimistický, ale prostě reálný popis situace. 

Co s tím?

Whoa!!! Žijeme v úžasný době a je třeba k tomu tak přistupovat. Za deset let budou lidi říkat: „já měla takovou smůlu, že jsem v roce 2025 nerozjela _______, ty co to udělaly to měly hrozně snadný a teď jsou za vodou“.

Pokud děláte práci, která víceméně spočívala v předávání všeobecně známých informací, měly byste konat. Jak poznáte, že je to váš obor? Jednoduše – představte si, že váš potenciální klient chce řešit něco z vašeho oboru – co přesně udělá? Pokud je odpověď „skočí na ChatGPT“, tak teď nastal čas, kdy fakt musíte vytáhnout hlavu z písku. A říkat si, že jste jedinečné a mimořádné a tak… tomu fakt nepomůže. 

Mezi tyto obory patří online marketing a tvorba online kurzů. Můj obor. Pro ilustraci vám napíšu, jakým způsobem jsem já trasformovala svůj byznys v posledním 1,5 roce. Kdybych to neudělala, tak jsem v háji. 

2023

– začala si pohrávat s AI, tenkrát jsem si koupila Deeply a jejich kurz marketingu s AI (nekupujte to, není to třeba)
– nahlédla situaci a najala si koučku, se kterou jsem řešila svůj pocit „zastavuje se to a já nevím, kam dál“ – tehdy jsem udělala fajn zkušenost, že i špatná a začínající koučka vás může fakt hodně posunout 
– svoje marketingové programy jsem převedla na evergreeny za pár stovek
– vstoupila do programu, jehož součástí byly zoomy – mým cílem bylo prolomit můj odpor k tomu být na kameře a vůbec zoomech
– v listopadu 2023 jsem vedla svou první pouť do Magické reality – bylo to do Dračí říše (v programu jsem propojovala byznys – můj obor, který umím, fantasy světy – můj koníček a způsob vnímání světa a AI – nastupující technologii, se kterou jsem v programu seznamovala klientky)

2024

– vytvořila jsem první Magický skok ve VIP variantě – malá skupina, individuální spolupráce, zoomy 
– vedla další poutě do Magické reality
– zdražila Katalog podnikatelek na dvojnásobek – snižuji množství, zvyšuji kvalitu (ne, nezhroutilo se to kvůli tomu, naopak roste)
– na podzim měla poslední Magický skok pro velkou skupinu a souběžně vedla Magický skok ve VIP variantě
– vylezla z lesa a začala dělat Velmi neformální KAFE pro členky Katalogu podnikatelek (Praha, Brno, Olomouc, České Budějovice, Slovácko)
– účastnila se mé do té doby největší podnikatelské akce – Zahradní slavnosti ve Svitavách

2025

– Magická pouť k Elfům (letos proběhla již 2*)
– na jaře udělala svůj první Magický skok pouze ve variantě „Až ke hvězdám“ a rozhodla se, že takto to nechám. Bylo to krásné, úlevné, intenzivní a transformační. Malá skupina, která mi ale díky ceně a VIP variantě přinesla stejně peněz, jako skupina se 160 ženami
– na webu nechala dát do pořádku reference, přepsat je z formátu „ofoceno z FB“ na textový – kvůli AI, která funguje jako vyhledávač
– v srpnu bude Magická pouť do Vílí říše – tématem bude money mindset a přijímání peněz a radosti vůbec – kdo chtěl do Magického skoku s velkou skupinou, může využít tento
– červen až srpen pracuji ve velmi omezeném režimu, v červenci je skupina off-line; já odpočívám a souběžně reaguji na normální letní útlum v mém oboru

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv