Podnikání v dobách transformace

autor: | 15. 4. 2022 | Online marketing

Transformace. Toto slovo slyšíme čím dál častěji. Mění se společnost. Mění se trh. Měníme se my samotné. Jak v takové době podnikat? No přeci s lehkostí ;)

 

Obrovskou výhodou online podnikatelek a podnikatelek ve službách je fakt, že můžeme s maximální lehkostí reagovat na změnu. To je skutečný poklad, jehož hodnotu si málokdo uvědomuje.

 

Transformuje se trh – pamatujete doby, kdy se učilo, že stačí napsat e-book, prsknout to na web a máme pasivní příjem? Tak to nefunguje už řadu let. Myslím, že nefungovalo nikdy. Pak přišla doba, kdy stačilo dát příspěvek na FB stránku a akce byla vyprodaná. Následně se rozjely kurzy. Pár korun na reklamu na FB a vytvořila se databáze. Taky frčely velké mastermindy – mohly jsme v přímém přenosu sledovat, jak začínající podnikatelka vyhlásila byznysový mastermind za 100 000 a během dvou dní vydělala „první milión“. Na přínos a efektivitu se nikdo neptal. Mastermindy dál pofrčí, ale jenom ty kvalitní.

Tak co tedy bude fungovat? Fakt dobrá otázka. Podle mne dojde k návratu k původnímu smyslu poskytování služeb. Tedy že podnikatelky budou poskytovat skutečně práci za peníze. Tedy grafička bude dělat grafiku, fotografka fotit, webařka dělat weby, masérka masírovat. Samozřejmě dál pojedou online kurzy, ale rozhodně ne tak zběsilým způsobem, kdy si klientky kupovaly třeba čtyři online kurzy souběžně,  bez vzdělávací strategie. Než si klient koupí online program v jakékoli formě, tak se pořádně rozmyslí, jestli přínos bude adekvátní vloženému času a energii. Jestli nemůže podobného výsledku dosáhnout jiným způsobem. Dál pojedou online kurzy v oborech, kde to dává smysl (třeba tvořící návody, kde je třeba vidět samotný proces). Chcete-li úspěšně prodávat své online kurzy, dopředu jasně komunikujte jejich přínos a také časovou náročnost.

Dochází k vnitřní transformaci – vytváření online programů byl takový zlatý grál v podnikání. Ono to samozřejmě dává smysl. Asi není jiný způsob, jak se dostat při práci z domu k opravdu velkým penězům. Ale řada žen již zjistila, že jim tento způsob podnikání nevyhovuje. Chybí jim osobní kontakt s klienty, vnímají opravdu velkou míru stresu, některé si ničí nervy u technických nastavení. Jiné prostě nemají potřebný podnikatelský drive, nebo nejsou schopné prodávat svou práci tímto způsobem. Takže teď je řada podnikatelek ve fázi „chci být podnikatelka, ale kašlu na online“.

 

Jak podnikatelsky ustát dobu transformace?

 

Přijmout onu „nejistotu“ jako běžný stav a výhodu. Pečlivě vnímat proměnlivost trhu i svých potřeb. A hledat cesty. Je to krásné dobrodružství.

1) Hledejte alternativní formy, jak svou odbornost a práci předat klientům. Ideálně tak, aby došlo souběžně k největšímu přínosu pro klienty a největšímu přínosu pro vás. To, co jste se naučily, vám nikdo nevezme. Nikdo nesebere vaše dobré jméno, reference, zkušenosti. Můžete třeba pracovat s klienty 1:1 na dálku. Nebo osobně. Pořádat webináře nebo osobní přednášky. Napsat knihu. Točit videa. Nechávat se najmout přímo na danou práci.

2) Čas od času udělejte revizi toho, co umíte a co můžete nabídnout. Použijte techniku zoomování. Můžete se ještě více specializovat. Nebo naopak nabídnout komplexní službu. Nebo nabídnout práci, která velmi blízce souvisí s vaším dosavadním oborem, ale v dané době po ní bude větší poptávka. Někdy stačí použít jiná slova pojmenovávající vaši práci.

3) Držte se své vybudované komunity – pokud se vám podařilo vytvořit kvalitní komunitu (FB skupina, fanoušci, mailová databáze…), neměňte ji. Je to poklad. Intenzivně s nimi komunikujte, ptejte se na jejich skutečné potřeby. Tak se dozvíte, na co se zaměřit. Můžete se ptát na konkrétní témata i na způsob, jakým chtějí v dané době přijímat vaši práci. Samozřejmě můžete stále pracovat na pochopení a zužování (nebo rozšiřování) své marketingové niky.

4) Držte se svého oboru a v něm hledejte alternativy, případně spojujte s dalším oborem – podnikatelky, které každých několik měsíců nabízejí něco jiného, nevzbuzují důvěru. Buďte konzistentní. Ať si vás dokáží jednoduše zařadit. Pokud máte pocit, že o váš obor není zájem, zkuste udělat malý krůček stranou. Získat nějaké nové dovednosti a ty přidat ke své dosavadní práci, kterou skutečně kvalitně umíte.

5) Komunikujte stručně a jasně – v dnešní době opravdu nikdo nebude číst žádné elaboráty, aby zjistil, co děláte.

6) Buďte autentické – pokud si vás lidé najímají kvůli vašim osobním kvalitám, vývoj trhu na vaše podnikání bude mít mnohem menší vliv.

7) Nevěřte tomu, že „je špatná doba“ – toto záleží čistě na vašem nastavení. Pokud sledujete intenzivně média, zřejmě získáte pocit, že „těžká doba“ je prakticky pořád. Není to pravda. V našem oboru jsou mnohem důležitější faktory, než „doba“. Výsledek vašeho podnikání záleží na vašich schopnostech, aktivitě, energii, ochotě investovat, ochotě učit se novým věcem, vyvíjet se. Také samozřejmě na zdravotní a rodinné situaci.

8) Naučte se klidu – podnikání je cyklické. To znamená, že přirozeně přichází jak období růstu, tak útlumu. Je to normální. Pokud si zrovna připadáte ztracené a nevíte, kudy kam, zkuste prostě sundat nohu z plynu. Pracujte se svou komunitou, odpočívejte, počkejte, co přijde. Je to v pořádku. Pokud jste vnitřně vyčerpané, tak řešením není intenzivní aktivita.

9) Otevřete se dalším možnostem – podnikání není jediná možnost, jak žít naplněný a kvalitní život. V naší komunitě se o tom příliš nemluví, ale řada podnikatelek ukončila své podnikání a nastoupila do práce. A jsou šťastné. Práce je baví, je dobře placená, minimum stresu, setkávají se s lidmi, nemusí dělat takovou tu „neviditelnou podnikatelskou práci“, za kterou jim nikdo neplatil. Pokud se vám podnikání dlouhodobě nedaří, zvažte nějakou dočasnou variantu, která vám umožní vymyslet, co bude dál. Můžete přerušit podnikání a být pár měsíců na pracáku. Můžete studovat. Být v domácnosti. Cestovat. Zaměstnat se dočasně na pozici, kterou bez potíží zvládnete. Prostě si od toho podnikatelského tahu na branku dát dočasně voraz.

10) Pečlivě prozkoumejte svůj osobní brand – je možné, že se vyčerpala energie vašeho brandu. Že už nerezonuje ani s vámi, ani s vaší ideální klientelou. Toto je spíše na meditace, než na nějakou racionální úvahu.

 

Jak to dělá JanaS.?

 

Já procházela výrazným transformačním procesem od listopadu 2021. Vážně jsem nevěděla, kudy kam. A jediná informace, která mi chodila bylo: „počkej si, je to v pořádku“. Takže jsem si dovolila počkat.

 

1) Jedu v plánovaném odpočinkovém režimu. A užívám si to. Ten pocit minimálního tlaku je vážně skvělý.

2) Neprodávám žádné online programy. První bude až v říjnu 2022. Počítám, že do té doby se usadí situace na trhu a online programy se znovu rozběhnou.

3) Stojím před velmi významným rebrandingem. Moje intuice na mě momentálně dost intenzivně řve, že to musím změnit docela hodně a docela rychle. A já své intuici fakt hodně věřím. Takže tohle je poslední článek, u kterého vidíte fotku s drakem.

 

Co když nevíte kudy kam?

 

Objednejte si konzultaci. Podnikání v době transformace je velmi časté téma, které řeším při svých byznysových konzultacích. Určitě na něco přijdeme.

 

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv