Snesitelná lehkost byznysu

autor: | 29. 4. 2020 | Online marketing

Všimla jsem si, že většina rozhovorů s úspěšnými podnikateli je z valné části o tom, jaká to byla dřina, kolik hodin denně pracovali, kolik let jim trvalo, než se dostali z dluhů, kdo všechno je podrazil.

Jenže když se na to podíváte zblízka, vidíte, že si k podnikání vybrali velice složitý podnikatelský model, nespočítali si, jestli se jim to může vůbec kdy vyplatit, podnikali s kamarádem (kamarád nerovná se dobrý byznys partner), zbytečně to překombinovali. Já netvrdím, že je to procházka růžovou zahradou. Že se podnikatel v dnešní době nemusí učit, zkoušet, postupně se vypracovat, že neudělá drahou chybu. Jenomže to rozhodně nemusí být AŽ TAK těžký. Vlastně je to opravdu lehký. Tedy ve srovnání s ostatními variantami.

Internet je pro podnikání pravé požehnání, informace nikdy nebyly tak lehce dostupné a zpracované. Software je zadarmo nebo za hubičku. Lehce si můžete najít někoho, kdo vám s jakýmkoli problémem pomůže. Za pár tisíc si koupíte online programy, kde je většina postupů zpracována do přehledné struktury. Nepotřebujete půjčky ani zaměstnance. Vlastně je to tak, že největší brzdou bývají sami podnikatelé a jejich pevná víra v to, že to je náročné, složité, neuchopitelné.

 

Pro dnešek si zkuste představit, že vaše podnikání je opravdu snadné, radostné, naplňující.

 

Fajn krokem je opravdu promyšlené vybrání předmětu podnikání.

Aby vaše podnikání dlouhodobě fungovalo a přinášelo vám zisk, musí splňovat tyto tři body:

1) Umíte to a jste v tom dobré (to samozřejmě neznamená, že musíte být mistrem oboru hned na počátku podnikání, většina z nás se učí celoživotně).

2) Lidi to potřebují/chtějí (ano, můžeme vymyslet něco úplně nového a potom lidi přesvědčit, že je to pro ně užitečné; naděje na úspěch jsou malé a zbytečně se nadřete; mnohem lehčí variantou je vzít něco prověřeného a vylepšit to).

3) Lidi jsou ochotní za to zaplatit (a počítejte s tím, že většina smrtelníků disponuje omezenými zdroji).

 

Dovolím si přidat hnusnou pravdu: „pokud vás to neživí, tak to není podnikání, ale koníček“. Ano, začátek podnikání je náročný, ale jestli svůj byznys rozjíždíte už třetí rok a ještě pořád vás živí manžel, tak je něco špatně. A ještě trochu naděje: „pokud jste ve ztrátě, většinou pomůže přehodnotit investice, marketing, prodej… a dostanete se do plusu“. Předmět podnikání se může, a asi by i měl, v průběhu času vyvíjet. Pravidelně něco pustit a přidat něco nového. Ať je to aktuální, smysluplné, baví vás to. Chcete začít podnikat, ale nejste si jisté v čem? S čím pomáháte lidem kolem sebe, v čem jim radíte? Zkuste se odpíchnout od toho, stejně musíte začít s tím, co umíte, a s lidmi, které znáte. A první krok? Výběr domény? Profi fotky? Ale nééé… domluvte si první odměnu za provedenou práci.

 

Pracujte v zóně svého génia

 

Tohle patří mezi frekventované poučky, ale kdo se tím vážně řídí? Opravdu děláte jenom to, v čem jste naprosto úžasné, co vás pohltí, za co vás ostatní obdivují? Anebo máte spíš pocit, že zóna vašeho génia je něco úplně obyčejného, co přece chápe a umí každý? Že za tohle by vám ve skutečnosti nikdo nezaplatil? A tak se raději zbytečně pachtíte s něčím, co sice umíte, ale dřete se s tím? Já si myslím, že práce v zóně génia je za odměnu. A že je pravděpodobnější, že se k tomu dopracujete stylem pokus/omyl, než že se v ní spolehlivě uvelebíte ihned během prvních měsíců podnikání. Já sama poměrně pečlivě pozoruji, jakou práci odkládám a u čeho jsem ochotná bez známek únavy sedět do noci. A pravidelně pouštím ty práce, ze kterých nejsem nadšená. Byť jsou klienti fajn a dobře mi to vydělává.

 

A co dělat, když činnost není „tím vaším“, ale přesto se udělat musí?

 

1) Přestat to dělat – překvapivě hodně věcí můžete při podnikání vcelku klidně vypustit a nic se nestane. Neplatí to pro účetnictví, ale v marketingu se všechno dá nahradit nějakou alternativou. A to, že jste před několika lety něco začaly a naklopily do toho peníze a energii, ještě neznamená, že to nemůžete pustit k vodě. Můžete. Fakt.

2) Delegovat – každý člověk funguje jinak a je nadšený z jiných činností. Když na někoho přesunete vaše největší trápení, ušetříte spoustu času a energie a určitě vás to nezruinuje. Pokud byste nejraději delegovaly všechno, tak buď vážně potřebujete odpočinek, nebo jste si nevybraly vhodný obor podnikání.

Pro zajímavost – delegováním a chytrým podnikáním se zabývá Amber McCue. Mrkněte na to. Podle Amber by se delegovat mělo i to, co vás vážně hrozně baví, ale co přímo nenese peníze – protože budete mít tendenci se s tím nehorázně crcat a plýtvat časem (typickým příkladem je „brand-prokrastinace“ – takové to vlastnoruční vytváření ideálního loga, vizitek, přebarvování webu, změny fontů, grafika e-booků…).

Takže co z vašeho byznysu je zralé na ukončení/delegování?

 

Jaké oblasti se potřebujete věnovat?

 

Podnikání vnímá řada žen (včetně mé maličkosti)  jako cestu seberozvoje a soustavného sebevzdělávání. V mnoha případech to „potřebné sebevzdělávání“ hrubě převáží čas, ve kterém se skutečně pracuje (tedy vydělávají peníze).

Online kurzy, přednášky, knihy, konzultace… už jsem viděla ženy, které si ze sebevzdělávání udělaly práci na plný úvazek. Jak zajistit, aby vám v tom podnikání zbyl i čas na podnikání?

1) Zrevidovat časovou investici – placená práce : administrativa a marketing : sebevzdělávání – kolik procent času věnujete studiu (a tím myslím online kurzy, webináře, knihy, přednášky, konference…).

2) Zjistit, v jaké oblasti se nejvíce potřebujete posunout.

 

Jednička je vcelku jednoduchá, takže jdeme na dvojku. Vcelku normální nastavení je „neumím skoro nic, musím se naučit všechno a do té doby si nemůžu říct o slušné peníze“. Problém je, že „skoro všechno“ je opravdu hodně široký rybníček, který se stále více a více rozšiřuje. Ale zdaleka ne všechny oblasti vás opravdu posunou a zdaleka ne všemu musíte skutečně hluboce rozumět. Rozdělení bude u každého jiné a bude se měnit v průběhu podnikání.

 

1) Odborné znalosti (to je jasné, většina podnikajících žen je ve svém oboru hodně na výši, než si vůbec troufnou uvažovat o přechodu na volnou nohu).

2) Marketing a byznys – podstatou podnikání je PRODEJ. Neprodáte, nemáte peníze, nepodnikáte. Tohle je mega důležité. Ale zdaleka nemusíte rozumět úplně všemu. A ani nikdy nebudete. V oblasti marketingu a byznysu mi vyšlo jako nejchytřejší řešení soustředit se na vlastní prodejní schopnosti a pochopení základního marketingového systému vhodného konkrétně pro vás (ne všechno je vhodné pro všechny). A konkrétní úkoly konzultovat se specialisty. Já už viděla několik online kurzů o FB reklamě, ale není to má hlavní činnost a hlavně soustavně tento obor nesleduju. Takže než příště pustím peníze do reklamy, tak si zaplatím konzultaci u specialistky.

3) Mentální práce na sobě – a tohle je hodně zajímavé. Už jsem odkonzultovala docela hodně, takže vidím vzorec „příjmy z podnikání jen volně souvisejí s odbornými znalostmi a s marketingovými schopnostmi“. Pokud žena nemá dostatečné sebevědomí a mentální energii, je vcelku jedno, kolik kurzů a přednášek absolvuje. Výsledek to nepřinese.

 

Určitě už jste zaznamenaly případy, kdy žena vlítla do nového oboru a během roku v něm podnikatelsky předběhla celou konkurenci. Včetně těch, které na to mají tři vysoké školy a 20 let praxe. Protože není „zabrzděná“. Jak si to představuji:

a) podnikatelka „po krk zamrzlá v ledu“ – učí se, investuje, studuje, celé noci sleduje webináře… a nic,
b) podnikatelka „po kolena se brodí sněhem“ – to je myslím 90 procent podnikajících žen, posunují se vpřed, ale zbytečně se u toho dřou,
c) podnikatelka „na bruslích a hlaďounkém zamrzlém jezeře“ – tohle je jasný, stačí maličký výdaj energie a frčí.

 

Pokud jste ve fázi a) nebo b), tak byste se měly soustředit hlavně na mentální práci a vlastní „odbrzdění“. Ale jak to udělat? Mentální práce, duše, energie, vibrace…

Přesně takové věci řešíme v mém programu Magický skok v byznysu. Že by se to teď hodilo, ale nemáte vůbec čas, protože máte děti doma? Naprosto chápu, souzním, jsem na tom stejně. Vím, že na podobné transformační programy je třeba čas a energie. A s tím je třeba počítat dopředu. Naplánovat si to, zanést do kalendáře. Připravit se. Proto píšu s tak velkým předstihem. Další kolo Magického skoku, na který mám vynikající reference, bude začínat v srpnu. Ale už teď si jej můžete objednat za předprodejovou cenu. Využijte to. Ručím za to, že program je dobrý, transformační a opravdu nese výsledky.

https://marketing-svobodova.cz/produkt/magicky-skok-2021-leto/

 

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv