Archetypy v životě a marketingu

autor: | 20. 10. 2016 | Online marketing, Podnikání žen

Opět odkazuji na knihu – prostě knížky mám opravdu ráda a občas se neudržím. „Hrdina nebo psanec“ – jak vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů.

Mám ráda hluboké příběhy i jejich pozadí – proč právě tento příběh v této době oslovil celý svět a jiný velmi podobný zcela zapadl? Proč Hvězdné války? Opravdu je užití nejnovější technologie tak významné? Proč Pretty Woman? Že by oslňující herecký výkon?

Autorky knihy vycházejí z práce Junga, který na základě studia lidských příběhů popsal základní archetypy postav. Už z jejich názvů mrazí – Hrdina, Objevitel, Tvůrce, Psanec… Původně mě práce s archetypy zaujala spíše z psychologického hlediska. Měla jsem za to, že systém archetypů a jejich užití v marketingu má smysl pro velké firmy, a pro mne je to sice fajn koníček (jednu dobu jsem se při setkání s lidmi bavila tím, že jsem si určovala jejich osobní archetyp), ale jako webařka to nijak nevyužiji.

Ale spletla jsem se. Archetypy zcela svévolně pronikly do mé práce. Ve velkých korporacích se určitě určení archetypu věnují celé týmy odborníků, já sázím na intuici. Když s klientem mluvím (a jelikož pracuji pro malé firmy, osoba majitele firmy většinou znamená osobnost firmy), poptám se na různé praktické záležitosti, které potřebuji ke své práci. A během hovoru probereme i archetyp. Na správně určený archetyp lidé reagují nadšením. Asi jako když si přečtete horoskop, který vás zcela přesně popisuje.

A k čemu archetyp u malé firmy slouží? Dám příklad. Klientka vyrábí kvalitní batohy z krásných jasných kůží. Paní je středního věku, prošla si před časem velikou životní změnou. Té se postavila čelem, založila firmu, cestuje po světě, hledá způsob, jak vést fungující firmu a stát ve světě opravdu sama za sebe. Odvážná žena. Archetyp Objevitel.

V praxi se to projeví například ve způsobu publikace příspěvků na Facebooku. Jsou z cest, podnikatelských i obchodních setkání, radosti z nových příležitostí, objevování nových měst… Fungují, jsou psané srdcem, autentické, díky určení archetypu i stylově a obsahově jednotné. Firma na FB získává další a další fanoušky.

Příklad další, kdy nekoreluje osobnost firmy s osobností majitelky. Připravuji e-shop pro klientku, která je duší nezávislá rebelka. Jako základní barvy si vybrala oranžovou a černou. To se pro archetyp Rebelky hodí, že?

Jenomže naše Rebelka je hodně napojená na přírodu a vyrábí a prodává domácí bio potraviny. Bio-eko by spadalo do archetypu Neviňátko. Prostě čistota, něha, rosa na jablkách, chaloupka v sadu, domácí sirupy, takový ten návrat k babičce na chalupu. Vidíte to? A teď si to přemalujte na oranžovou a černou. Pecka. Nefunguje to.  Ani web by nefungoval. Takže jak z toho ven? Jelikož na e-shopu nebude docházet k osobnímu kontaktu, podřídíme se archetypu Neviňátka. To se projeví v barvách, textech, fotografiích… Rebelku si klientka nechá do soukromí. Kdyby ovšem Rebelka pracovala jako osobní konzultant a firma by nestála na jejích výrobcích ale osobnosti, upřednostnila bych Rebelku. Aby v jednání byla autentická a mohla se opřít o svou skutečnou vnitřní sílu.

A jaký mám archetyp já? Přeci Kouzelník. Mou doménou je proměňování reality…

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv