Archetypy v životě a marketingu

autor: | 20. 10. 2016 | Online marketing

Archetypy v životě a marketingu

Opět odkazuji na knihu – prostě knihy mám opravdu ráda a občas se neudržím. „Hrdina nebo psanec“ – jak vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů.

Mám ráda hluboké příběhy i jejich pozadí. Proč právě tento příběh v této době oslovil celý svět a jiný velmi podobný zcela zapadl? Proč Hvězdné války? Je opravdu nejnovější technologie tak zásadní? A proč Pretty Woman? Kvůli hereckému výkonu?

Autorky knihy vycházejí z práce C. G. Junga, který na základě studia lidských příběhů popsal základní archetypy postav. Už z jejich názvů mrazí – Hrdina, Objevitel, Tvůrce, Psanec…

Původně mě práce s archetypy zaujala spíše z psychologického hlediska. Měla jsem za to, že systém archetypů a jejich užití v marketingu má smysl pro velké firmy, a pro mě je to jen příjemný koníček. Jednu dobu jsem se při setkání s lidmi bavila tím, že jsem si určovala jejich osobní archetyp.

Ale spletla jsem se. Archetypy zcela svévolně pronikly do mé práce. Ve velkých korporacích se jim určitě věnují celé týmy odborníků, já sázím na intuici. Když mluvím s klientem (a protože pracuji s malými firmami, osobnost majitele většinou znamená osobnost značky), ptám se na praktické věci. A přirozeně se dostáváme i k archetypu. Na správně určený archetyp lidé reagují nadšením. Připomíná to chvíli, kdy si přečtete horoskop, který vás přesně vystihne.

Jak archetyp pomáhá malé firmě?

Uvedu příklad. Klientka vyrábí kvalitní batohy z krásných, výrazně barevných kůží. Je to žena středního věku, která prošla velkou životní změnou, postavila se jí čelem a založila firmu. Cestuje po světě a hledá způsob, jak vést fungující byznys a stát ve světě sama za sebe. Archetyp: Objevitel.

V praxi se to projeví například ve stylu komunikace na sociálních sítích – příspěvky z cest, ze setkání, radosti z nových příležitostí, z objevování. Jsou autentické, živé a stylově jednotné. Díky správnému uchopení archetypu značka na Facebooku roste.

Další příklad: připravuji e-shop pro klientku, která je osobně výrazná, nezávislá, rebelka. Vybrala si oranžovou a černou jako základní barvy – a ty archetypu Rebelky odpovídají.

Jenže prodává domácí bio potraviny. Bio-eko koncept patří archetypu Neviňátka. Čistota, něha, rosa na jablkách, domácí sirupy, návrat k babičce. A teď si to představte v oranžovo-černé. Výsledkem je rozpor. Ani web by nefungoval. Řešení? Vzhledem k tomu, že jde o e-shop bez osobního kontaktu, vizuálně a obsahově se podřídíme Neviňátku. Rebelku si klientka ponechá do soukromého života. Kdyby však podnikala jako osobní konzultantka, doporučila bych pravý opak: postavit značku na energii Rebelky, která je jí přirozená a dává jí sílu.

A co já?

Můj osobní archetyp je Kouzelník. Mou doménou je proměňování reality.

Tarotový podtext: Kouzelník

Tento článek tematicky rezonuje s tarotovou kartou Kouzelník. Je to karta začátku, tvoření, vědomého směrování energie. Ukazuje, že člověk má všechny nástroje k dispozici – stačí je použít s jasným záměrem.

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv