Při své práci s klientkami (u mužů to tak nebylo) jsem opakovaně prožívala tento scénář
- Přišla poptávka na zřízení nebo úpravu webu, protože dotyčná nerozumí technickým věcem.
- Velmi rychle se ukázalo, že nemá zvládnutý marketing a vůbec prezentaci své práce.
- A ještě rychleji jsme došly k tomu, že problém je mnohem hlubší, že se jedná o problém s mentálním nastavením.
Jak mentální nastavení ovlivňuje vaše podnikání?
Absolutně. Žádná z mých klientek neměla problém s odbornou částí své práce (měly kvalifikaci, praxi), ani s kvalitou svých výrobků. Trochu pokulhávaly všeobecné obchodní a podnikatelské dovednosti (ale to se dá velice lehce dohnat). Skutečný problém ležel ve velice nízkém hodnocení vlastní práce.
Jak souvisí sebehodnota s webdesignem a marketingem?
Také absolutně. Na web musíte něco napsat. Propagovat musíte něco nějakým způsobem. Velice rychle mi došlo, že dělat web či marketingovou strategii pro ženu s nízkou sebehodnotou je ztráta času a peněz (jejích – já zaplaceno vždycky dostanu).
Jak poznáte, že podhodnocujete svou práci?
- Máte tak nízkou cenu, aby si vaše služby mohl dovolit opravdu každý.
- Neprezentujete svou práci, protože jí nevěříte.
- Věříte, že se ve vašem oboru nedá zbohatnout.
- Čekáte, než zhubnete, abyste se mohly pustit do podnikání.
- Studujete další vysokou školu (když ta předchozí k ničemu není).
- Kupujete si stále další a další video kurzy a e-booky (které nestíháte číst).
- Již roky si v duchu hýčkáte svůj plán, ale nezvládáte nic realizovat.
- Máte stále stejný (nízký) příjem.
- Máte problematické klienty a bojíte se jich zbavit.
- I když opravdu makáte, vyděláte si stěží na základní potřeby.
- Často děláte něco zdarma.
- Opakovaně se dostáváte do situací, které jsou pro vás nevýhodné (a často to dokonce sami navrhnete).
- Klienti vám pozdě platí.
- Do svého byznysu neinvestujete (protože nemáte co).
- Nemáte dovolené (protože nemáte za co, a vaši klienti to bez vás nezvládnou).
- Své faktury posíláte s velkým časovým odstupem (je vám nepříjemné říkat si o peníze).
- Část své práce vůbec neúčtujete a připadá vám to samozřejmé (e-maily, účtování, převzetí zakázky, telefonáty, chození na poštu…).
- Štvou vás požadavky klientů (protože víte, že za práci nedostanete pořádně zaplaceno).
- Štve vás konkurence (protože za horší službu nebo výrobek žádá více peněz – a dostává je).
- Máte místo profilové fotky na sociálních sítích kytičku nebo své dítě?
atd. atd.
Že skoro všechny body? Co s tím?
Dobrý začátek je uvědomit si, že máte (máme) problém. Pokud vás téma zaujalo a přijde vám užitečné, můžete dál sledovat můj blog (protože já to rozhodně budu řešit a budu o celé problematice dál informovat). A kdo mě zná, ví, že řešení bude praktické a konkrétní.
Co kurzy na zvýšení sebehodnoty?
Jste-li průměrná žena středního věku, zřejmě jste již absolvovala nějaký ten sebe rozvojový kurz na zvýšení sebevědomí a sebehodnoty. A pravděpodobně vám to příjmy nezvýšilo. Podobné kurzy jsou určitě prima a přínosné, ale pokud nenásledují naprosto praktické kroky v realitě, výsledkem bude spíš odpočaté tělo a mysl, než peníze na vašem účtě.