Jak zvýšit cenu a nepřipravit se o klienty

autor: | 26. 6. 2017 | Online marketing, Podnikání žen

Valná část žen v mém okolí již pochopila, že má problém s nastavením výše ceny. Přiznaly si, co že vlastně všechno coby podnikatelky do své hodinovky musí počítat (třeba rezervu na nemoc nebo důchod) a opravdu s tím chtějí něco udělat. A teď je čeká ten hrůzostrašný krok – zvýšení ceny.

 

Navýšení ceny u nových klientů

 

Pokud nemáte stálé klienty a pokaždé pracujete s novými lidmi, navýšení ceny není problém. Prostě ji přeťuknete na webu.

Jestli začínáte s podnikáním, určitě si cenu nenastavujte co nejníže. Vaši klienti si na to zvyknou a bude složité cenu později navýšit na rozumnou úroveň. Již od počátku si představte cenu, na kterou se budete chtít finálně dostat a popište si cestu, kterou budete muset projít k její finální výši (když máte třeba masážní salón – tedy platíte nájem, elektřinu, zařízení, topení… – a z počátku si cenu nastavíte na 200 Kč/hod jen abyste získali klientelu, dostat se na potřebných 1 000 Kč/hod bude velice složité).

 

Jak zvýšit cenu a nepřijít o klienty?

 

První podmínkou je opravdu poskytování co nejlepší služby. Pokud je váš klient dlouhodobě spokojený s vaším výkonem a prakticky si bez vás již nedokáže představit svůj život, na navýšení ceny přistoupí.

Dále je třeba být s nově nastavenou cenou opravdu vnitřně spokojený a považovat ji za správnou. Pokud novou cenu sami považujete za přestřelenou, před klienty si ji neobhájíte (anebo se dostanete do situace, kdy sice klient cenu přijme, ale vám samotným to bude blbé, tak nebudete počítat veškerý čas, dávat různé slevy… a ve výsledku si nijak nepomůžete).

Cenu je třeba zvyšovat postupně. Zvýšit cenu na dvojnásobek je opravdu drsné. Zvýšit cenu 3* ročně o 25 procent už je vcelku ok a většinou to projde.

Na navýšení ceny své klienty upozorněte s patřičným předstihem. Na webu i na FB zveřejněte zprávu, že od daného data bude cena navýšena o xx Kč. Svým věrným klientům můžete jako jistou kompenzaci nabídnout např. nákup permanentky nebo balíčku určitého počtu hodin za staré ceny, který si budou moci vyčerpat i v období dalším. Takto jsem to udělala já. Tento postup má jen pozitiva – vy i klienti získáte dostatek času na strávení nové ceny. Tímto způsobem jsem letos získala dostatek zakázek na letní období, kdy bych jinak měla útlum. Jakmile si dojednávám v přechodném období novou zakázku, vždy píšu: „momentálně je má cena 440 Kč, ale od 1. srpna to bude 560 Kč/hod. Takto pro mne přechod na novou cenu nebude vůbec problém, protože jsem navýšení férově oznámila dopředu a tak měl každý dostatek času k rozhodnutí, zda se mnou bude chtít pracovat nebo se poohlédne po jiném dodavateli.

V přechodném období před navýšením ceny věnujte zvýšenou pozornost marketingovým aktivitám. Pokud se vám podaří zvednout poptávku po vašich službách, při zvýšení ceny budete mít pevnou půdu pod nohama (a přiznejme si, zvyšování ceny je hra s vlastním strachem).

Psychicky se připravte na fakt, že někdo z klientů opravdu může odpadnout. Ale počítejte se mnou – cenu zvýšíte o 25 procent. Toto se nebude líbit 10 procentům klientů a ti přejdou k levnější konkurenci. Ještě pořád vyhráváte. Pracujete méně hodin za více peněz. A brzy přijdou nové zakázky již za zvýšenou cenu.

Upgradujte – toto je teď moje nejoblíbenější slovo, jestli se vám nelíbí, je mi líto… Jde o zlepšení. Pokud zvedáte cenu, zkuste něco zlepšit. Buď opravdu kvalitu služby, nebo prakticky čehokoli z vašeho byznysu. Vy i klienti budete mít lepší pocit (dávat více peněz za něco lepšího je naprosto v pořádku). A nemusí to být nic zásadního (příklad – podařilo se mi najít naprosto skvělého zubaře, ze kterého je celá rodina nadšená; ale většinou je v čekárně nedostatek míst na sezení, interiéru čekárny by pomohla kytka v květináči a mít možnost napít se by byla také super. Jsem si jistá, že v porovnání se skvělou zubařskou péčí se jedná o naprosté prkotiny. Ale za mne by to bylo výrazné zlepšení, cítila bych se lépe a nedělalo by mi problém připlatit).

 

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv