Poslední dobou se mi množí dotazy na cenu konzultací. Klientky se ptají, co je dobrá cena. Jestli nejsou moc drahé. Moc levné. Zda není jejich nabídka konzultace špatně otextovaná. Proč si jejich konzultace nikdo nekupuje, přestože jsou levné.

 

Podle čeho se určuje cena konzultace?

 

Stejně jako u všech dalších služeb se cena konzultace odvíjí od dvou faktorů. Zda dokážete po vaší konzultaci vytvořit dostatečnou poptávku (marketing) a nakolik máte srovnané sebevědomí (money mindset).

Marketing je myslím jasný. Čím vyšší je poptávka, tím vyšší cenu si můžete dovolit. Proto dává smysl investice do marketingu i v období, kdy nevíte, kam dřív skočit. Protože tím posilujete poptávku a můžete si dovolit situaci, kdy vás velká část zákazníků odmítne kvůli příliš vysoké ceně. Vaším cílem totiž není obsloužit VŠECHNY. Vaším cílem je z potenciálních zájemců vybrat pouze ideální zákazníky. Ideální zákazník je takový, se kterým se vám bude nejlépe pracovat. Kterému dokážete skutečně efektivně pomoct a on bude na oplátku ochoten zaplatit velmi slušnou cenu. Je to úplně fér. Vy dáte to nejlepší ze sebe, pro zákazníka to bude mít vysoký přínos. A pozor! Přinos se neměří v hodinách, které jste tomu věnovala.

Money mindset aneb mentální nastavení vůči penězům. A tady se hraje hodně zajímavá hra. Vaše nastavení se utváří celý život. Přejímáte přesvědčení z rodiny, televize, sociálního prostředí. Je poměrně těžké tomu uniknout. Ale dá se. Vaše mentální nastavení ovlivňuje částku, kterou si sama dovolíte ohodnotit svou vlastní službu. Pokud ve své práci sama nevidíte hodnotu, nevěříte si, v hlavě vám jedou nesmyslné vzorce, budete levná. V praxi se běžně potkávám s podnikatelkami, které jsou absolutní profesionálky, zabookované na měsíce dopředu a mají směšně nízkou hodinovku. Pokud patříte mezi ně, začněte na svém money mindsetu pracovat. Fakt. Víc práce vám víc peněz nepřinese. Musíte změnit své myšlení.

 

A jak to bylo s mými vlastními konzultacemi?

 

Jaro 2017 – poprvé jsem si troufla nabídnout konzultaci jako samostatnou službu. Zaváděcí cena byla 1 000 Kč za dvě dvouhodinové konzultace se zápisem, osobní setkání. Jasně, žádný velký odvaz, ale prostě první kroky.

2018 – od té doby se to postupně zlepšovalo. Zvedla jsem cenu na 1 000 Kč za jednu dvouhodinovou konzultaci se zápisem. Osobní setkání. Jsem těžce introvertní, osobní setkání mě vyčerpávala. Takže jsem zrušila osobní setkávání a přešla výhradně na telefonické konzultace.

2019 – zdražení na 1 800 Kč. Dvě hodiny konzultace se zápisem. Ty zápisy jsem dělala poměrně obsáhlé, kromě záznamu konzultace jsem doplňovala odkazy na konkrétní zdroje. Na dodání zápisu jsem měla týden, během celého týdne jsem se k zápisu vracela, vymýšlela, doplňovala. Až zpětně mi došlo, že energeticky vlastně konzultace trvala celý týden. Ups.

Červen 2019 – oznámila jsem plánované zdražení na 3 600 Kč. Ještě pořád dvouhodinová konzultace se zápisem. Prázdninové termíny za původní cenu se mi vyprodaly během dvou hodin. Ještě během léta mi vzniklo několik volných termínů, které jsem již dělala za novou cenu.

Podzim 2019 – intenzivně řeším ty zápisy. Pro mne obrovský žrout energie, ze strany klientek vynikající odezva na konzultace, ale na zápis nikdo moc nereaguje. Ve skupině zveřejním anketu. Klientky píšou, jak jsou zápisy skvělé, jak se k nim vracejí, jak moc jsou důležitou součástí konzultací. Jenže pro mne to dobu potřebnou na konzultaci natahuje na 4 hodiny. Vytvářím tedy variantu „konzultace se zápisem“ a „konzultace bez zápisu“. A překvapení! Skoro všichni si objednávají levnější konzultaci bez zápisu. A to včetně těch stejných klientek, které v anketě nadšeně hlasovaly pro zápis.

Březen 2020 – s karanténou přišla domácí škola. Takže výrazně méně času na práci. Většina v panice zlevňuje. Já zdražila. Vzhledem k okolnostem je můj čas stále cennější. Zvedla jsem cenu na 4 450 Kč za dvouhodinovou konzultaci bez zápisu. Objednávky nadále chodí.

 

Na základě čeho jsem upravovala cenu konzultací?

 

Jak jsem psala výše. Marketing a money mindset 😉

1) Celé roky intenzivně pracuji na svém mentálním nastavení vůči penězům. Byla jsem na tom stejně jako většina z nás, takže tragédie. V roce 2018 jsem si dovolila opravdu velkou investici do kurzu na toto téma. Pokud rozumíte anglicky, z celého srdce doporučuji online program skvělé Denise Duffield Thomas Money BootCamp.

2) Poslední rok intenzivně pracuji na odstranění různých mentálních překážek a napravení nefunkčních vzorců. Pomáhají mi cranio terapeutky a koučky, které naleznete v našem katalogu.

3) Pracuji na marketingu. Celé roky píšu články, posílám newslettery, buduji komunitu. A to opravdu intenzivně. Komunita je naprostý základ a poklad a je třeba o ni pečovat. Pokud podnikáte ve službách a máte velké cíle, zvu vás do té svojí.

4) Konzultace nejsou mým jediným příjmem. Takže jejich zdražení v mém případě nedoprovázel strach ze ztráty živobytí v případě přepísknuté ceny. Konzultace jsou pouze jedním z mých příjmů, takže i kdybych cenu přepálila a měsíce mi nepřišla jediná objednávka, nic zásadního se nestane. Prostě bych nově vzniklý čas věnovala něčemu jinému. Musím říct, že tento přístup je nesmírně uklidňující. No a taky se to nikdy nestalo 😉

5) Zvyšuji hodnotu svých konzultací. Logicky. Stále se učím, stále investuji. Stále na sobě pracuji, stále sbírám zkušenosti. Zároveň se prohlubují mé vidante schopnosti, které chci v budoucnosti do podnikání více zapojovat.

6) Pracuji na svém energetickém nastavení. Jak se zvyšují mé vlastní energetické vibrace, logicky si přitahuji klientelu, která je také v těch vyšších vibracích. Takže si může dovolit vyšší cenu. Část mých klientek roste se mnou, část odpadla. Což je zcela a úplně v pořádku.

7) Od klientek systematicky sbírám reference. Posledních několik měsíců je žádám, aby svou referenci publikovaly ve facebookové skupině. Tuto referenci si následně ofotím a jako obrázek vložím na svůj web. Velmi efektivní a autentická cesta.

 

Jaká je cena vašich konzultací či terapeutických sezení? Jste s cenou v souladu, nebo se podceňujete? Chcete zdražit? Proč to neuděláte?