Mrtví brouci nejsou mrtví!

autor: | 7. 10. 2019 | Online marketing

Pokud se byť jen okrajově zajímáte o marketing na Facebooku a fungování algoritmu, zřejmě vás neminulo doporučení, abyste pravidelně z FB skupin mazala „mrtvé brouky“. Mrtvým broukem se myslí člověk, který je členem skupiny, ale nijak se aktivně neprojevuje. Nekomentuje, nelaikuje. Algoritmus to nemá rád a velký počet mrtvých brouků zhorší váš dosah. Nikde se mi nepodařilo najít konkrétní čísla. Tedy kolik procent neaktivních členů zhorší hodnocení a jak tedy to zhoršení dosahu konkrétně vypadá. Pokud tuto informaci máte, přídejte se k diskusi ve skupině.

 

Nicméně i tak si troufnu tvrdit, že mazání „mrtvých brouků“ z fungující skupiny (tedy pokud tam nějaká aktivita probíhá a část členů opravdu reaguje) je… ne úplně strategické. Zkusme se odklonit od fungování algoritmu a podívejme se na to, jak fungují lidé. Připomínám, že lidi jsou vaši zákazníci a přinášejí vám peníze. Algoritmus je vzoreček.

  1. 90 % lidí na sociálních sítích je pasivních, tedy netvoří žádný obsah, nereagují, nelaiků (u aktivních Skupin by to číslo mělo být nižší)
  2. Většina populace funguje tak, že si vás musí nejdříve všimnout, potom jim začnete připadat zajímavá, potom v nich nějakou dobu zraje myšlenka, že by s vámi přeci jenom mohli začít spolupracovat. A když dozraje čas a vy v té době uděláte přímou prodejní pobídku, tak se stanou vašimi klienty. Pokud jim nenecháte dostatek času na zpracování tohoto kroku, nebo neuděláte tu prodejní pobídku, k objednávce pravděpodobně nedojte. Čím dražší službu poskytujete, čím delší celý proces je.
  3. Lidi reagují na „sociální potvrzení“. Tedy pokud má nějaká skupina hodně členů, považují ji za kvalitní a zažádají o členství. Jestli skupina je nebo není kvalitní, zjistí až po vstupu.

Dám konkrétní příklad z mé praxe. V zásadě poskytuji dvě služby. Konzultace za 3 600 Kč a realizaci webů, kde je cena podle náročnosti 10-30 000 Kč. V srpnu jsem během dvou dní získala 8 zakázek na weby. Typický průběh byl, že klientka v dubnu reagovala na můj magnet na kontakty a vstoupila do mé mailové databáze. Následně reagovala na mou výzvu a stala se členem mé skupiny. V dubnu. Od té doby mne jenom sledovala. Četla newslettery (ne všechny), sledovala dění ve skupině (nepravidelně a bez reagování). Od dubna do srpna v ní zrálo odhodlání s tím webem něco dělat. V srpnu jsem napsala článek, kde jsem popisovala, jakým způsobem já weby dělám. Toto s ní rezonovalo, řekla si, že TEĎ už toho má vážně dost a domluvila si spolupráci na podzim. A teď na tom děláme. Zakázka za několik desítek tisíc. Kdybych se držela rady „mažte mrtvé brouky“, o tuto zakázku (a většinu dalších) bych přišla.

A ještě pohled z hlediska uživatele. V kolika skupinách dohromady jste? Kolik jich pravidelně sledujete, téma vás zajímá a je možné, že časem si ten koučink nebo program opravdu objednáte? A v kolika patříte mezi aktivní členy?

Kdy má smysl mazat. Před třemi lety jsem měla klientku, která měla 11 000 fanoušků na své stránce. Na té stránce jí pravidelně reagovaly tři kamarádky, nula prokliků na web s e-shopem, nula objednávek. Měla dlouhodobě placenou propagaci, která jí generovala fanoušky z celého světa. Tak v tomto případě nemělo smysl mazat mrtvé brouky, ale prostě zrušit celou stránku a začít znovu a lépe.

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv