Než začnete prodávat svůj první digitální produkt

autor: | 21. 1. 2019 | Prodej digi produktů

Za uplynulý týden mě oslovilo několik žen, jestli bych jim pomohla s prodejem jejich digitálních produktů. Všem jsem poctivě vysvětlila, co se pro to musí udělat. Evidentně jsem všechny připravila o iluze. Takže jsem zabila svůj vcelku cenný pracovní čas a zároveň byla za padoucha. Můžete mi prosím říct, odkud všichni berou, že je to děsná brnkačka?

 

Co znamená prodej digitálních produktů?

 

Digitální produkty jsou třeba e-booky, online kurzy, tabulky, webináře. Jejich prodej bývá spojován s termínem „pasivní příjem“ – někdy to bývá uváděno větičkou „jednou uděláš a potom už jenom šťastně sleduješ účet“.

 

K čemu je vám digitální produkt?

 

Já to vnímám tak, že vydělávat si výhradně prodejem digitálních produktů je opravdu náročný záměr. Ale realizovatelný. Myslím, že většina online podnikatelů u nás na tento cíl nedosáhne.

Ale – i když nemáte ambici živit se pouze prodejem digitálních produktů, má smysl o nich zapřemýšlet. Jak se snažíte vybudovat prodejní kanál pro prodej digiálních produktů, zároveň velmi výrazně posílíte svůj marketing. Takže vám v důsledku přijde více zakázek na normální práci, kterou děláte. Vyšší poptávka, vyšší cena. To je dobré.

A z prodeje digitálních produktů můžete mít příjemný vedlejší příjem. Já bych si představovala stabilních 30 % ročních příjmů z tohoto prodeje. Přemýšlíte o tom? Takže trochu reality.

 

Kdo by si to měl vážně rozmyslet

 

  1. Nic zvláštního neumíte, celý život vyplňujete jediný formulář někde na úřadě – o čem by to bylo?
  2. Nemáte web, nebo vám na něj chodí 15 lidí měsíčně – komu byste to prodali?
  3. Nemáte čas – vytvořit ten digitální produkt a souběžně prodejní kanál je náročné.
  4. Pracujete v nějakém minoritním oboru – spočítejte si, kolik těch produktů musíte reálně prodat, aby se vám vrátil čas vynaložený na jejich realizaci.
  5. Nemáte navíc žádné peníze – bez placené reklamy se nehnete.
  6. Odmítáte fungovat na sociálních sítích – opět, komu to chcete prodat? Kdo se o vašem dílku dozví?

 

Osobní zkušenost z prodeje

 

Ač jsem markeťačka, léta jsem fungovala poměrně slušně ve stylu „kovářova kobyla“. Měla jsem vcelku dost zakázek, které přišly od známých a od náhodných zdrojů. Jenže potom jsem se rozhodla specializovat na podnikatelky ve službách. A opustit marketing pro e-shopy. Zároveň jsem velmi intenzivně sledovala marketingové trendy v zahraničí a u podnikatelek ve službách jednoznačně frčí… hádáte správně… prodeje digitálních produktů. Souběžně s jejich prací, koučováním, pořádáním konferencí, psaním knih… říkala jsem si, super práce. Ale abych mohla nějakou práci nabízet, musím to mít otestováno.

 

Duben 2018 – začínám budovat svou e-mailovou databázi, čistím obsah svého blogu a začínám pravidelněji přispívat (do databáze se mi kromě mých známých na počátku hlásí jeden člověk týdně). Takže jsem na pěkných 40 kontaktech.

Květen 2018 – píšu první e-book zdarma, má asi 8 stránek a jsou to rady pro fyzioterapeutky, tak si vylepšit podnikání (několik mých klientek v té době byly fyzioterapeutky). Náklady na propagaci byly vysoké, kontaktů přibylo málo, reakce fyzioterapeutek pozitivní.

Červen 2018 – píšu prográmek zdarma – „Online podnikání pro zkušené dámy“ – opět odezva nic moc.

Červenec – Září 2018 – zcela nesmyslná odbočka, ve spolupráci s programátorem zakládáme firmu na zpracování feedů (databází pro přenosy dat mezi e-shopy); můj vlastní projekt stojí

Říjen 2018 – náhlá inspirace, píšu 10denní prográmek o tom, jak Zvládnout 4 děti, život na samotě, podnikání a ještě se dostat na Island. Nijak zvlášť jsem to nepromýšlela, ale má super konverzce. Náklady na získání jednoho kontaktu z FB propagace dostávám před vánocemi na 9 Kč, po vánocích na 6,7 Kč. Napsání tohoto prográmku mi zabralo 32 hodin čistého času (tedy nepracuji pro klienty, takže nemám peníze) + jsem od té doby utratila 9t na FB propagaci.

Prosinec 2018 – založila jsem FB skupinu pro podnikatelky ve službách, v posledním dni tohoto prográmku ženy zvu do této skupiny. Skupina je velice aktivní a utěšeně se rozrůstá.

Leden 2019 – na vlastní web si instaluji WooCommerce a nabízím k prodeji svůj první digitální produkt – 21denní transformační program pro podnikatelky. Okamžitě se prodají první tři. Cena je 690 Kč včetně DPH (prodej jsem začínala na 490 a potom s cenou různě experimentovala). Začínám to psát. Ano, chápete mě správně. Během ledna dopisuji celý program. Faktury vypisuji ručně, kontakty do programu zadávám také ručně.

Únor 2019 – zřídím platební bránu pro prodej svého kurzu. Automatizace prodeje budu řešit až se prodá minimálně 20 kusů. Do projektu jsem sypala čas a peníze v době jeho zrodu, teď to musí dokázat svou životaschopnost. Pokud to nedokážu prodat, nebudu do toho dál investovat. Aktualizace z srpen 2019 – na platební bránu jsem se vykašlala, prodávám přes Simpleshop a jsem se systémem maximálně spokojená.

 

O čem bude váš první digitální produkt?

 

Doufám, že jsem vás definitivně neodradila. Nebo třeba ano a ušetřila vám čas a peníze. Zcela sobecky věřím, že od teď se mi budou ozývat pouze klientky ukotvené v realitě. Protože aby práce měla skutečný hmotný výsledek, musí mít pevné základy.

JanaS.

JanaS.

Jsem online markeťačka, byznys mentorka a zakladatelka skupin pro podnikatelky ve službách FB (2018) a LI (2022).

Archiv