fbpx
.

Tento článek je pro podnikatelské začátečníky. Ty z vás, které o začátku podnikání teprve uvažují, nebo si doma hýčkají svůj první podnikatelský nápad a snaží se jej přivést do světa.

 

Proč první byznys většinou krachne?

 

To je velice prosté. Protože o podnikání nic nevíte. Pokud nikdo z vašeho blízkého okolí nepodniká, netušíte, co to obnáší. Neznáte realitu ani riziko. Když vám o tom někdo řekne, tak dané informace ignorujete. Protože to je váš nápad! Váš život! Lidi kolem vám říkají, jak je to skvělé. A vy věříte, že stačí makat a věřit. A ono se to rozběhne. Nu, někdy ano. Většinou ne.

 

Co je dobré vědět pro začátek?

 

  1. Kolik si opravdu potřebujete měsíčně vydělat. A to každý měsíc. Jestli vyrábíte něco sezónního, tak vás určitě nakopnou prodeje z prosince. Pak zisk vynásobíte dvanácti. Jenže v praxi prodáte každý měsíc 0 – 5 produktů. A to zase až do vánoc.
  2. Že musíte platit zdravotní a sociální pojištění.
  3. Musíte vést účetnictví.
  4. Potřebujete se nějakým způsobem prezentovat – fotky, web, články, propagace. A to stojí čas a peníze.
  5. Vědět, jaké jsou skutečné náklady na prodej. Počítejte se mnou. Prodáte na Fleru náramek za 500 Kč. Dělala jste ho hodinu (a bavilo vás to). Materiál je za 150 Kč. Fler si vezme 11 %. Musíte ho vyfotit, popsat, dát na Fler, topovat. Potom přicházejí srdíčka a dotazy, na které odpovídáte. A konečně objednávka! Takže musíte náramek zabalit (pěkně, krabička také něco stojí), popsat, dojít na poštu. Vystavíte fakturu, pošlete informaci o odeslání. Paní se náramek líbí, takže pošle děkovný e-mail, na který odpovíte. To je samozřejmě optimální varianta, kdy se náramek prodal, neztratil v poště, nebude se vracet. A teď nenáviděná matematická otázka – kolik jste opravdu vydělala? Nápověda – na začátku si musíte určit, jakou hodinovkou hodnotíte svůj pracovní čas. A potom se stopkama změřit jednotlivé úkony.
  6. Vážně si představit variantu, že se to rozjede. Pro jednoduchost zůstaňme u varianty s náramky. Je jasné, že je to prima zábava při mateřské a také vítaný přivýdělek. Takže další logický krok je po mateřské rozjet to na plný úvazek. Opravdu chcete den za dnem navlékat korálky? Nebo si někoho najdete? Vyplatí se to? Dá se to? Nebo s tím začnete obchodovat ve velkém?

 

A proč je první podnikání tak skvělé?

 

Protože je to první odvážný krok. V praxi můžete dělat jenom to, co zrovna umíte, ve vašich současných podmínkách a s lidmi, jaké znáte. Jenže – já si to představuji jako výstup do dalších pater. Vystoupáte schody, otevřete dveře a dostanete se do patra, kde jste nikdy nebyla. Na začátku je to docela strašidelné, potom se rozkoukáte, zabydlíte. A zjistíte, že tam jsou další schody. Do patra, o kterém jste nemohla vědět, jak bude vypadat a jak se k němu dostat. Takže další patro. Já už teď vím, že od teď za rok budu znát nové lidi, umět nové věci a mít zcela jiné možnosti, než mám teď. Ale nevím jaké. Jediná možnost, jak to zjistit, je teď dělat co dělám. Co nejlíp. A nebát se pořádně rozkoukat.

 

A důkaz z praxe

 

Můj úplně první podnikatelský nápad byl prodej háčkovaných hraček na Fleru. Hračky dělala moje máma. Byly opravdu krásné, pečlivě zpracované, všem se líbily. Takže máma udělala hračky, poslala mi balík, já vše nafotila, popsala, vystavila, každý den sedala k počítači a topovala. Po dvou měsících a jedné prodané hračce jsem si sedla k Excelu a udělala tabulku. Vlastně hned dvě. Jednu na výpočet skutečných nákladů (uf, pokud bych chtěla držet flérové ceny, tak bych mámě platila asi 10 Kč/hod a sobě nic). A druhou pro variantu, že se to rozjede. Taky uf. Prostě průšvih. Ale nic hrozného se nestalo, mámě jsem zaplatila a hračky rozdala. Vypadá to jako promarněná příležitost, že?

Jenže – na Fleru jsem si všimla, že jedna prodávající mají 5 000 prodaných kusů. Druhá 3 500. Ostatní tak maxiálně 100 hraček. To mě zaujalo. A udělala jsem další tabulku, kde jsem si zmapovala činnost obou prodávajících. A ejhle! Tyto dvě dámy neprodávaly hračky, ale návody! Šla jsem dál, obě měly web. Obě psaly, že se jejich byznys rozjel v okamžiku, kdy začaly spolupracovat s někým dalším, kdo se staral o obchod, propagaci, prodej. Ony měly čas na tvoření. Poté jsem zjistila, že obě prodávají své návody i do zahraničí na Etsy a dalších platformách! Vžůůůů. Objevila jsem svět marketingu!

 

A mě když něco nadchne, tak o tom taky mluvím. A tak jsem dostala první zakázku, spravit známé její e-shop. Za provizi z prodeje. A ono se to vážně rozběhlo. Přišla další zakázka, udělat další e-shop. Potom udělat web. A další. Rychle jsem zjistila, že web sám o sobě je o ničem, že musí fungovat v rámci celého marketigového řešení. Věnovala jsem se psaní textů a optimalizaci pro web. Pak přišly další zakázky, již od firem.

 

Dál jsem se posouvala od e-shopů a reálných produktů do světa služeb. Rozhodla jsem se specializovat na práci se ženami ve službách nad 40 let. Moje práce se přesouvá od webů a marketingu ke konzultování a strategickému řízení. Neuvěřitelně mě to baví. Má práce má smysl. A nese peníze. A začalo to háčkovaným králíkem! Kdybych si udělala tu tabulku hned na začátku a vyhodnotila to jako nesmysl (což z obchodního hlediska samozřejmě byl), tak teď dělám účetní nebo sekretářku.

 

A praktický závěr?

 

  1. Ať vás napadne cokoli, jděte do toho! Má to smysl! Stojíte na začátku úžasné cesty!
  2. Ať vás napadne cokoli, mějte na paměti, že jste podnikatelské ucho! Takže žádní zaměstnanci, žádné půjčky, žádné nutné rekonstrukce, žádné na zakázku programované weby! Nejdříve si ověřte, že je váš nápad životaschopný a že o jeho realizaci ve vašem životě opravdu stojíte.

14 PRAKTICKÝCH ÚKOLŮ

 

Splněním i jediného z nich zlepšíte své podnikání. 

Tím myslím více peněz a více radosti. 

 

Slibuju. JanaS

You have Successfully Subscribed!